Lekakademins kundtjänst
Kontakta oss
Du kan kontakta oss via telefon, e-post eller via vår livechatt.
Frågor via e-post besvaras inom 24 timmar på vardagar.
Öppettider
Måndag-Fredag: kl. 8.30 - 15.00
Helg: Stängt
Kontaktuppgifter
Skicka e-post: [email protected]
Ring till oss på: 031-30 88 444
Chatta med oss: Tryck på den gröna fliken längst ner till höger och ställ dina frågor :)
Vanliga frågor:
Betalning:
Kan jag handla med Peppol id?
Ja, det är möjligt.
Många verksamheter köper varor på Lekakademin. Det kräver elektronisk fakturering, vilket vi naturligtvis erbjuder.
Gör din beställning som vanligt genom att lägga varorna i korgen. När du klickar vidare till betalningssidan finns ett GLN- och referensfält du ska skriva numret i. När du kommer till val av betalningsform väljer du GLN-betalning. Därefter skickas varorna inklusive följesedel till verksamheten. Fakturan skickas för elektronisk inskanning och kommer därefter till verksamheten/kommunen.
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på telefonnummer 031 30 80 444 eller skicka ett mail till [email protected]
Kan jag betala med faktura?
Vi erbjuder fakturabetalning för verksamheter. Gör din beställning som vanligt genom att lägga varorna i korgen. När du går till betalningssidan och kommer till val av betalningsform väljer du ”EAN /GLN där du anger org-nr.”. Därefter skickas varorna inklusive följesedel till verksamheten. Fakturan skickas till mailadressen du angett.
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på telefonnummer 031-30 88 444 eller skicka ett mail till [email protected]
Kan jag lägga till en vara när jag redan beställt?
Vi kan inte garantera att det är möjligt att lägga till varor i en beställning efter att den avslutats online.
Våra lager tar emot och paketerar leksaker dygnet runt för att trygga vår leveranstid.
Om du vill lägga till en produkt i din beställning kan du kontakta vår kundtjänst. Vi gör vad vi kan för att hjälpa dig.
Har ni några rabattkoder?
Ibland har vi kampanjer med rabattkoder. Dessa kampanjer framgår i det nyhetsbrev som vi skickar ut och på sociala medier.
Kan jag göra en beställning över telefon?
Ja, det kan du. Vi är alltid redo att hjälpa dig med dina beställningar, oavsett om det rör sig om frågor om produkterna i sig eller hjälp med betalning.
Erbjuder ni prisgaranti?
Som utgångspunkt är svaret ja. Priset som vi ska matcha måste vara från en dansk webbshop och varan måste finnas i lager. Om du skickar en länk till varan så återkopplar vi till dig och berättar om vi kan matcha priset.
Hur betalar jag med presentkort?
Vid användning av presentkort lägger du varorna i korgen som vanligt.
När du kommer till betalningsmetod väljer du banköverföring, och i kommentarfältet skriver du presentkortets nummer. Därefter ber vi dig om en kopia av presentkortet i form av en bild skickat på mejl.
Vi skickar varorna när vi har mottagit presentkortet via mejl.
Om du köper varor för mer än presentkortets värde kan resterande belopp sättas in på vårt konto. Du överför då betalningen till: plusgiro 181 85 85 -0
Kom ihåg att skriva ditt ordernummer på överföringen. Varorna skickas så snart betalningen är registrerad.
Om du inte handlar för hela presentkortets värde så skickar vi ett tillgodokvitto på det resterande beloppet.
När dras betalningen för mitt köp?
Vid beställning reserveras beloppet av Lekakademin. Det är dock först när vi har skickat din order till en leverantör som beloppet dras från ditt konto.
Om leverans:
Var kan jag se leveransstatus för min beställning?
När paketet skickas får du en faktura inklusive spårningsnummer så att du kan följa ditt paket. Om en eller flera varor är utsålda så kontaktar vi dig.
Levererar ni till utlandet?
Ja, vi levererar till utlandet. Via www.legeakademiet.dk
Levererar ni till länder som inte finns med på listan?
Om det önskade land inte står med i listan i adressfältet så kan du kontakta vår kundservice. Då kommer de att undersöka möjligheten samt fraktpris.
Har Lekakademin en fysisk butik?
Nej, vi är helt och hållet en webbutik.
Kan jag hämta varorna på ert lager?
Nej, vi erbjuder inte denna tjänst på våra lager.
Vilka fraktfirmor använder ni?
Postnord och GLS / Schencker.
Kan jag betala extra för expressleverans?
Det är tyvärr inte möjligt, men vi gör alltid vårt bästa för att få iväg ditt paket så snabbt som möjligt.
Kan mitt paket levereras på lördagar?
Vissa ombud tar emot paket på lördagar, men det kan ändras från vecka till vecka beroende på hur många paket de har i lagret. Du kan kontakta ombud för att ta reda på om ditt ombud tar emot paket den aktuella lördagen. Vi kan tyvärr inte se den informationen.
Vad gör jag om det saknas något i mitt paket?
Om du har valt att få en gratis Lekakademin-bag, så titta igenom denna. Våra lager lägger ibland småsaker där. Kontakta oss annars på [email protected] med bild på det du mottagit, ordernummer och berätta vad som saknas.
Vad gör jag om en vara är förstörd när jag får den?
Om du har haft oturen att motta en vara med fel så löser vi givetvis det. Till att börja med ska du skicka ett mejl till vår reklamationsavdelning på [email protected]
Mejlet ska innehålla ditt ordernummer, beskrivning av felet på varan, en video eller bild på produkten samt en bild på produktdata som normalt är tryckt på varan. Därefter kommer du att få svar på mejl gällande processen. Du får också ett mejl om vi vill att du returnerar varan.
När är deadline?
14 dagar efter att du mottagit din order.
Hur snabbt får jag min beställning?
Vanligen inom 2-4 arbetsdagar, med undantag av speciellt belastade perioder, som t.ex. julen.
Om du beställt en vara som vi väntar på från leverantören så kontaktar vi dig så snart som möjligt.
Retur och reklamation
Hur kan jag returnera en vara?
Det kostar 39 kronor att skicka en vara i retur. Klicka på följande länk:
https://lekakademin.se/returnering
https://lekakademin.se/media/wysiwyg/pdf-se/returnering-160921-se.pdf
Genom att följa länken kan du skriva ut en blankett som du ska sätta fast på det paket du vill skicka i retur till oss. Du får också en QR-kod på mejl som du ska visa för postkontoret. De skriver ut en blankett som du ska sätta på paketet. Du kan lämna returpaketet hos det ombud som passar dig bäst.
Kom ihåg att du ska få ett kvitto när du lämnar paketet. När paketet kommer i retur till oss återbetalar vi pengarna till det kort/via det betalningssätt du använt vid beställningen. Om du vill att pengarna ska återbetalas till ett annat konto så ber vi dig skicka kontouppgifter till vår kundtjänst tillsammans med varorna.
När får jag tillbaka mina pengar?
Vi återbetalar alla dina utgifter inklusive leveranskostnader. Det gäller dock inte extra leveranskostnader i de tillfällen då du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransen vi erbjuder.
Du får tillbaka dina pengar senast 14 dagar efter att vi har mottagit ditt returpaket.
Vi överför pengarna med samma betalningsmetod som du använde vid köpet såvida vi inte har kommit överens om något annat.
Vi kan avvakta med betalningen fram till att vi mottagit varan såvida du inte har skickat dokumentation på att du har returnerat den.
Hur returnerar jag en gåva som jag har fått?
Om du har fått en gåva är det viktigt att du får ordernumret från personen som har gett dig gåvan samt den medföljande returblanketten.
Vi behöver också ett mejl med ordernummer samt IBAN & SWIFT så att vi kan överföra pengarna till ditt konto, och inte till personen som gett dig gåvan.
Erbjuder ni inslagning av varor?
Ja, paketinslagning är en möjlighet. Dessutom har vi presentpapper och presentpåsar att köpa på webbplatsen.
Är lekakademins varor och leksaker CE-märkta?
Ja, utan undantag.
Är Lekakademins varor och leksaker fria från kemikalier som överstiger REACH-gränserna?
Ja, utan undantag.
Kan jag se produkterna fysiskt hos er?
Det är tyvärr inte möjligt att se varorna fysiskt då vi endast har en webbshop.
Har ni ekologiska, hållbara och miljövänliga leksaker?
På Lekakademin försöker vi alltid förhålla oss kritiskt och faktabaserat till leksaker. Ord som naturlig, fri från skadliga kemikalier, ekologiskt, hållbart, plastfri eller miljövänlig kan vara svåra att hantera. I flera tillfällen är det väldigt lösa ramar för när man får kalla leksaker för miljövänliga eller hållbara. Därför är det ett område som vi hela tiden blir bättre på.
Vi marknadsför oss inte genom att uteslutande sälja produkter som är fria från kemikalier, hållbara och naturliga. Allt i världen består av kemiska grundämnen och har en kemisk formel. Därför menar vi att det är meningslöst att skriva att en docka eller boll är fri från kemikalier eller att den inte innehåller skadliga kemikalier. Om en boll innehåller kemikalier betyder det inte att den är mindre naturlig. Naturen ÄR kemikalier. Alla kemikalier kan vara skadliga i fel mängder.
Vi vill gärna hjälpa våra kunder att hitta i djungeln av beteckningar. Med tiden ändrar sig saker och du kommer därför hitta leksaker i vår webbshop som har beteckningar som: fri från kemikalier, hållbar och naturlig. Vi fasar ut flera av dessa beteckningar eftersom vi hela tiden blir klokare.
Beteckningar som hållbar och miljövänlig är inte svartvita, men ett uttryck för vilken grad en produkt påverkar och efterlämnar vårt planet till kommande generationer.
Trä, bomull och glas är några exempel på material som i sig är miljövänligare än konstgjorda material som till exempel plast. Å andra sidan är det billigt att transportera plast eftersom det väger en bråkdel av trä och glas, vilket leder till att mindre bränsle förbrukas. Plast behöver inte heller särskilt mycket förpackning då det inte är så ömtåligt.
Det är också ganska billigt att smälta ner och återanvända plast, och några former av plast är till och med biologiskt nedbrytbara.
Det är helt upp till kunderna själva om de vill köpa ekologiska och CO2-neutrala träleksaker, som t.ex. är importerade från Thailand, eller om de hellre vill köpa plastleksaker producerade i Norden med kort transportsträcka. Båda är mer eller mindre hållbara och miljövänliga beroende på vilka parametrar man tittar på.
Det finns en rad officiella certifikat och standarder. Om en leksak har ett certifikat som Svanen, Ecocert, AllergyCertified, FSC, GOTS och liknande, så är det en garanti för att produkten uppfyller hårda krav. Det framkommer i vår webbshop.
Andra frågor:
Finns det möjlighet att testa leksaker?
Som utgångspunkt kan man inte testa varor från Lekakademin.
Jag vill gärna sälja leksaker på Lekakademin. Vem ska jag kontakta?
Vi är alltid intresserade av att höra om nya produkter.
Kontakta oss gärna på [email protected]
Jag är influerare. Gör ni samarbeten med influerare?
Ja, vi har samarbeten med influerare. Skicka gärna ett mejl där du berättar lite om dig/er samt statistik från din blogg, Instagram-, eller Facebook-profil. Skicka till [email protected]
Hur snabbt svarar ni på mail?
Vi besvarar mail alla vardagar mellan klockan 08.30 och 16.00 och har som målsättning att svara inom 24 timmar.
Har du frågor får du gärna ringa oss på telefonnummer 031 3088 444 eller skicka ett mail till [email protected]
Login and Registration Form