Legeakademiets kundeservice

  Legeakademiets kundeservice

Kontakta oss

Du kan kontakta oss via telefon, e-post eller via vår livechatt.

Spørgsmål via e-post vil blive besvaret indenfor 24 timer på hverdagen.

Öppningstider

Mandag-Fredag: kl. 8.30 - 15.30
Weekend: lukket

Kontaktinformation

Skicka os en e-post: hej@lekakademin.se

Ring till os på:  031-30 88 444

Chatta med oss: Tryck på den gröna rygg längst ner till höger och ställ dina frågor :)

 

Vanliga frågor:

 

Betalning: 

Kan jag köpa med Peppol id? 

Ja, det är möjligt. 

 

Det är många offentliga institutioner som köper varor från Lekakademin. Det kräver elektronisk fakturering, vilket vi såklart erbjuder.  

Gör din beställning som vanligt genom att lägga varor i inköpskorgen. När du klickar dig vidare till betalningssidan finns ett GLN- och referensfält du ska skriva in numret. När du kommer till val av betalningsform väljer du GLN betalning. Därefter skickas varor inklusive följesedel till institutionen. Fakturan skickas till elektronisk inskanning och kommer därefter till institutionen/kommunen. 

 

Om du har frågor är du mer än välkommen att kontakta oss på telefonnummer 031 30 80 444 eller mejla till hej@lekakademin.se

 

Kan jag betala med faktura? 

Vi erbjuder fakturabetalning till institutioner och verksamheter. Gör din beställning som vanligt genom att lägga varor i inköpskorgen. När du går till betalningssidan och kommer till val av betalningsform väljer du ”EAN /GLN där du lägger org. Nr.”. Därefter skickas varorna inklusive följesedel till företaget/institutionen. Fakturan skickas till den angivna mejladressen.

Om du har frågor är du mer än välkommen att kontakta oss på telefonnummer 031-30 88 444 eller mejla till hej@lekakademin.se

 

Kan jag tillägga en vara till min beställning? 

Vi kan inte garantera att det är möjligt att tillägga varor till en beställning efter att den avslutats online. 

Våra lager tar emot och paketerar leksaker dygnet runt för att upprätthålla vår leveranstid. 

Om du vill tillägga en produkt till din beställning kan du kontakta vår kundservice. Vi gör vad vi kan för att hjälpa dig. 

 

Har ni några rabattkoder? 

Ibland har vi kampanjer med rabattkoder. Dessa kampanjer framgår i det nyhetsbrev som vi skickar ut. 

 

Kan jag göra en beställning över telefon? 

Ja, det kan du. Vi är alltid redo att hjälpa dig med dina beställningar, oavsett om det rör sig om frågor om produkterna eller hjälp med betalning. 

 

Erbjuder ni prisgaranti? 

 Som utgångspunkt är svaret ja. Priset som vi ska matcha måste vara från en dansk webbshop och varan måste finnas på lager. Om du skickar en länk till varan så återkopplar vi till dig och berättar om vi kan matcha priset. 

 

Hur betalar jag med presentkort? 

Vid användning av presentkort lägger du varorna i korgen som vanligt. 

När du kommer tillbetalningsmetod väljer du bank, i kommentar fältet skriver du nummer på presentkort. Därefter ber vi dig om en kopia av presentkortet i form av en bild skickat på mejl. 

Vi skickar varorna när vi har mottagit presentkortet via mejl. 

Om du köper varor för mer än presentkortets värde kan resterande belopp sättas in på vårt konto. 

Du överför betalningen till: plusgiro 181 85 85 -0

Kom ihåg att skriva ditt ordernummer på överföringen. Varorna skickas så snart betalningen är registrerad. 

Om du inte handlar för hela presentkortets värde, skickar vi ett tillgodokvitto på det resterande beloppet. 

 

När dras betalningen för mitt köp? 

Vid beställning reserveras beloppet till Lekakademin. Det är först när vi har skickat beställningen till en fraktfirma som beloppet dras från ditt konto. 

 

Om leverans: 

Var kan se leveransstatus för min beställning? 

När paketet skickas får du en faktura inklusive ”Track&Trace”-nummer så att du kan följa ditt paket. Om en eller flera varor är utsålda kontaktar vi dig. Om du vill köpa för mer ska du betala det via plusgiro 181 85 85 -0

 

Var kan jag se leveransstatus för min beställning? 

När paketet är skickat får du en faktura inklusive ”Track & Trace”-nummer så att du kan följa ditt paket. Om en eller flera varor är utsålda kontaktar vi dig. 

 

Levererar ni till utlandet?

Ja, vi levererar till utlandet. Via www.legeakademiet.dk

 

Levererar ni till länder som inte finns med på listan?

Om önskat land inte står med i listan i adressfältet kan du kontakta vår kundservice. Då kommer de att undersöka möjligheten samt fraktpris. 

 

Har Lekakademin en fysisk butik? 

Vi har tyvärr inte någon fysisk butik. 

 

Kan jag hämta varorna hos er i xxx? 

Du kan tyvärr inte hämta varor hos oss. Hela vårt team av medarbetare sitter på vårt kontor i Hörsholm, men alla leksaker skickas från våra lager i Holstebro

 

Vilka fraktfirmor använder ni? 

Postnord och GLS / Schäncker

 

Kan jag betala extra för expressleverans? 

Det är tyvärr inte möjligt, men vi gör alltid vårt bästa för att få ivägskickat ditt paket så snabbt som möjligt. 

 

Kommer mitt paket till min valda på lördagen? 

Några ombud tar emot paket på lördagar, men det kan ändras från vecka till vecka beroende på hur många paket de har på lagret. Du kan kontakta ombud för att ta reda på om ditt ombud tar emot paket den aktuella lördagen. Vi kan tyvärr inte se den informationen. 

 

Vad gör jag om det saknas något i mitt paket?

Titta gärna längst ner i Lekakademins påse, om du har fått en sådan. Våra lager lägga småsaker där. Kontakta oss via mejl hej@lekakademin.se med bild på det mottagna, ordernummer och vad som saknas.

 

Vad gör jag om en vara är förstörd när jag får den? 

Om du har haft otur och mottagit en vara med fel så löser vi såklart det. Till att börja med ska du skicka ett mejl till vår reklamationsavdelning på hej@lekakademin.se  

Mejlet ska innehålla ditt ordernummer, beskrivning av felet på varan, en video eller bild på produkten samt en bild på produktdata som normalt är tryckt på varan. Därefter kommer du att få svar på mejl gällande processen. Du får också ett mejl om vi vill att du returnerar varan. 

 

När är deadline? 

14 dagar efter mottagning

 

Hur snabbt får jag min beställning? 

Vanligen inom 2-4 arbetsdagar

Om det är en vara som vi fortfarande väntar på från leverantören kontaktar vi dig så snart som möjligt. 

 

Retur och reklamation  

Hur kan jag returnera en vara? 

Det kostar 39 kronor att skicka en vara i retur. Klicka på följande länk:

https://lekakademin.se/returnering

https://lekakademin.se/media/wysiwyg/pdf-se/returnering-160921-se.pdf

 

Genom att följa länken kan du printa ut en blankett som du ska sätta fast på det paket du vill skicka i retur till oss. Du får också en QR-kod på mejl som du ska visa för postkontoret. De skriver ut en blankett som du ska sätta på paketet. Du kan lämna returpaketet i det ombud som passar dig bäst. 

Kom ihåg att du ska få ett kvitto när du lämnar paketet. När paketet kommer i retur till oss återbetalar vi pengarna till det kort/betalningssätt du använt vid beställningen. Om du vill att pengarna ska återbetalas till ett annat konto ska du skicka kontouppgifter till vår kundservice tillsammans med varorna. 

 

När får jag tillbaka mina pengar? 

Vi återbetalar alla dina utgifter inklusive leveranskostnader. Det gäller dock inte extra leveranskostnader i de tillfällen där du har valt en annan leveransform än den billigaste from av standardleverans som vi erbjuder. 

Du får tillbaka dina pengar senast 14 dagar från den dag vi har mottagit ditt returpacket. 

Vi överför pengarna med samma betalningsmetod som du använde vid köpet såvida vi inte har kommit överens om något annat. 

Vi kan avvakta med betalningen fram till att vi har mottagit varan såvida du inte har skickat dokumentation på att du har returnerat den. 

 

Hur returnerar jag en gåva som jag har fått? 

Om du har fått en gåva är det viktigt att du får ordernumret från personen som har gett dig gåvan samt den medföljande returblanketten. 

Vi behöver också ett mejl med ordernummer samt IBAN & SWIFT så att vi kan överföra pengarna till ditt konto, och inte till personen som gett dig gåvan. 

 

PRODUKTER:

Erbjuder ni paketinslagning av varor? 

Ja, paketinslagning är en möjlighet, annars finns presentpapper och presentpåsar att köpa på hemsidan. 

 

Är lekakademins varor och leksaker CE-märkta? 

alltid

 

Är Lekakademins varor och leksaker fria från kemikalier som överstiger REACH-gränserna? 

alltid

 

Kan jag se produkterna fysiskt hos er? 

Det är tyvärr inte möjligt att se varorna fysiskt då vi endast har en webbshop. 

 

Har ni ekologiska, hållbara och miljövänliga leksaker? 

På Lekakademin försöker vi alltid förhålla oss kritiskt och faktabaserat till leksaker. Ord som naturlig, fri från skadliga kemikalier, ekologiskt, hållbart, plastfri eller miljövänlig kan vara svåra att hantera. I flera tillfällen är det väldigt lösa ramar för när man får kalla leksaker för miljövänliga eller hållbara. Därför är det ett område som vi hela tiden blir bättre på. 

Vi marknadsför oss inte genom att uteslutande sälja produkter som är fria från kemikalier, hållbara och naturliga. Allt i världen består av kemiska grundämnen och har en kemisk formel. Därför menar vi att det är meningslöst att skriva att en docka eller boll är fri från kemikalier eller att den inte innehåller skadliga kemikalier. Om en boll innehåller kemikalier betyder det inte att den är mindre naturlig. Naturen ÄR kemikalier. Alla kemikalier kan vara skadliga i fel mängder. 

Vi vill gärna hjälpa våra kunder att hitta i djungeln av beteckningar. Med tiden ändrar sig saker och du kommer därför hitta leksaker i vår webbshop som har beteckningar som: fri från kemikalier, hållbar och naturlig. Vi fasar ut flera av dessa beteckningar eftersom vi hela tiden blir klokare. 

Beteckningar som hållbar och miljövänlig är inte svartvitt, men ett uttryck för vilken grad en produkt påverkar och efterlämnar vårt klot till kommande generationer. 

Trä, bomull och glas är några exempel på material som är miljövänligare än konstgjorda material som till exempel plast. Å andra sidan är det rätt billigt att transportera plast eftersom det väger en bråkdel av trä och glas, vilket leder till att mindre bränsle förbrukas. Plast behöver inte heller särskilt mycket förpackning då det inte är så ömtåligt. 

Det är också rätt billigt att smälta ner och återanvända, och några former av plast är till och med biologiskt nedbrytbara. 

Det är helt upp till kunderna själva om de vill köpa ekologiska och Co2-neutrala träleksaker, som är importerade från Thailand, eller om de hellre vill köpa plastleksaker producerade i Danmark med kort transportsträcka. Båda är mer eller mindre hållbara och miljövänliga beroende på vilka parametrar man tittar på. 

Det finns en rad officiella certifikat och standard som är ett uttryck för leksakens egenskaper. Om en leksak har ett certifikat som Svanen, Ecocert, AllergyCertified, FSC, GOTS och liknande, så är det en garanti för att produkten uppfyller hårda krav. Det framkommer i vår webbshop. 

 

Andra frågor:  

Finns det möjlighet att testa leksaker?

Som utgångspunkt kan man inte testa varor från Lekakademin. 

 

Jag vill gärna sälja mina varor på Lekakademin. Vem ska jag kontakta? 

Vi är alltid intresserade av att höra om nya produkter. 

 

Kontakta oss gärna på hej@lekakademin.se

 

Jag är influencer. Gör ni samarbeten med influencers? 

Ja, vi har löpande samarbeten med influencers. Skicka gärna ett mejl där du berättar lite om dig/er samt statistik från din blogg-, Instagram-, eller Facebook-profil. Skicka till hej@lekakademin.se

 

Hur snabbt svarar ni på mejl? 

Vi besvarar mejl alla vardagar mellan klockan 08.30 och 16.00 och har som målsättning att svara inom 24 timmar. 

Har du frågor får du gärna ringa oss på telefonnummer 031 3088 444 eller skicka ett mejl på hej@lekakademin.se