Grönare val: Så jobbar Lekakademin med hållbarhet

Grönare val: Så jobbar Lekakademin med hållbarhet
Publicerat i Hållbarhet
23 april 2024

Vi vill göra det enklare för föräldrar att köpa leksaker som påverkar både barnen och vår planet positivt.

Vi frågar ofta våra leverantörer, leksakstillverkare och experter om hur en gåbil, en terapidocka eller andra typer av leksaker stimulerar olika kompetenser, så att vi kan vägleda våra kunder ordentligt. Denna noggrannhet präglar hela vårt varumärke, och därför arbetar vi med samma grundlighet när det gäller hållbarhet.

Som företag måste vi alltid kunna anpassa oss till nya krav från samhället, lagstiftningen och våra kunder, och vi tar oss an uppgiften med samma entusiasm som vi driver vår leksaksbutik med varje dag, precis som vi gjort sedan 2005. På vägen har vi lärt oss mycket om både ftalater, batterideklarationer, coronasäkra leksaker och GDPR. Vi vet att vi även kan bli kompetenta inom hållbarhet, även om vi stöter på motgångar längs vägen – precis som när ett barn får ett skrubbsår på knäet, men till slut lär sig cykla.

Det handlar om att förstå vad vi som företag har för fokus kring hållbarhet, vad vi brinner för att göra, vad vi MÅSTE göra enligt lagen, vad vi har råd att göra ekonomiskt, vad vi har förmåga att göra och vad våra kunder önskar.

Vi vill dela med oss av vår process mot ett ökat hållbarhetsfokus här på sidan – våra framgångar och våra misstag, våra nyheter och insikterna vi får längs vägen. Vi startade processen under 2023, och du kan läsa mer om hur långt vi har kommit här nedan.

Lekakademins hållbarhetsstrategi: Grönare val

  • Lekakademin erbjuder många olika leksaker med fokus på hållbarhet:
    Vi fokuserar på leksaker och lärande redskap som är tillverkade med fokus på ökad hållbarhet. Våra kunder kan själva välja vilka hållbara egenskaper som är viktigast för dem, såsom kort transport, produktionsland eller återvinningslämplighet, med hjälp av filterfunktionen "Grönare val" på vår webbplats.
  • Vi strävar efter att främja ärlighet och öppenhet inom leksaksbranschen när det gäller hållbarhet:

    Lekakademin arbetar för att påverka leksaksbranschen att vara ärlig och öppen kring hållbarhetsaspekterna av sina produkter. Vi uppmuntrar till transparent information om material, produktionsmetoder och miljöpåverkan för att hjälpa konsumenterna att göra informerade val. Vi samarbetar även med intressenter och branschkollegor för att främja hållbarhetsstandarder och skapa medvetenhet om hållbarhetens betydelse inom hela leksaksindustrin.

    Vi vill dela med oss av vår process mot ett ökat hållbarhetsfokus här på sidan – våra framgångar och våra misstag, våra nyheter och insikterna vi får längs vägen. Vi startade processen under 2023, och du kan läsa mer om hur långt vi har kommit nedan.

  • Reduktion av resursförbrukning:
    Vi arbetar aktivt med att minska vårt eget resursförbrukning och använder återvinningsbara material när det är ekonomiskt genomförbart. Dessutom uppmuntrar vi våra kunder att delta i en cirkulär ekonomi genom att erbjuda leksaker som är designade med lång hållbarhet i åtanke.
  • Främjande av återvinning och cirkulär ekonomi:
    Lekakademin uppmuntrar kunder att bidra till en cirkulär ekonomi.

    Vi hjälper kunder att hitta leksaker som är designade med livslängd i åtanke, vilket hjälper till att minska behovet av frekvent utbyte och främjar en hållbar konsumentkultur. Vi erbjuder leksaker som är gjorda av kvalitetsmaterial och har certifieringar, och vi vägleder hur man förlänger leksakers livslängd och i slutändan sorterar avfall så att resurserna finns kvar i omlopp.
  • Jämförbar information om leksakerna:

    Vi informerar tydligt om varje enskild leksaks egenskaper och om den tillhör de 30 % bästa i sin kategori baserat på utvalda hållbarhetsparametrar. Om vi skriver att en gunga är slitstark är det för att den hör till de allra mest slitstarka bland våra gungor. Denna bedömning baserar vi på vår mångåriga kunskap om marknaden, leverantörer, produktionsmetoder, material och leksaker eller på data från leverantörerna.

    Vi arbetar intensivt med att uppfylla juridiska krav på jämförbar dokumentation och att göra den tillgänglig för kunderna. Vårt mål är att kunderna ska kunna lägga sina pengar där de känner att det bäst matchar deras personliga övertygelser, baserat på ett välinformerat beslut.

Lekakademins gröna mål 1: Inga klyschor, ingen grönmålning

Vi vill inte tanklöst använda tjusiga ord och tomma löften, och det tar mycket tid att verkligen förstå vad alla olika termer som "bio-", "eko-" och "naturliga material utan kemikalier" egentligen innebär.

När du köper leksaker från oss vill vi att du ska kunna fatta ett kompetent och informerat beslut, både när det gäller leksakens funktion och dess hållbarhet. Det låter enkelt, men alla vill sälja så mycket leksaker som möjligt, och därför måste vi rensa upp i alla de termer som för närvarande används när det gäller miljövänlighet, hållbarhet och naturlighet. Detta är vad vi arbetar med i vårt lilla hörn av sandlådan.

EU har strikt lagstiftning mot falsk marknadsföring som skyddar konsumenterna mot leksakstitlar och beskrivningar som lovar mer än de håller. Denna lagstiftning finns dock inte i många andra delar av världen, och det är inte alla som följer den. Därför är vi mycket noggranna med att kritiskt granska allt som står på förpackningarna till de leksaker vi säljer, och vi återger inte falsk marknadsföring av ”gröna” budskap såsom ”naturlig lek”, ”fri från ftalater” och ”Vi gör världen grönare”.

Man ska göra som man säger att man gör. Precis som våra kunder ska få hem det de tror att de köper.

Mål för 2025:

Att effektivisera insamlingen och kommunikationen av dokumenterbara miljöinsatser från leverantörer och tillverkare av leksaker.

 

Mål för 2024:

Att ta bort alla beskrivningar av leksakers innehåll och material som inte längre är relevanta eller som ger en felaktig uppfattning om vad leksaken är tillverkad av.


Metod

Uppgradera rutiner vid inköp av leksaker och säkerställa kunskap om EU-lagstiftningen i alla led av inköp/produktupplägg/kommunikation och försäljning av leksaker.

Status april 2025

Vi lägger mycket resurser på att kräva av våra leverantörer att de följer marknadsföringslagen i förhållande till vilseledande marknadsföring. Vi undersöker hur vi kan få hjälp med denna informationsuppgift.

Vi uppskattar dialogen med våra leverantörer om vad de får och inte får skriva på leksakernas förpackningar, men vi vill hellre lägga vår tid på det vi är till för att göra: nämligen att välja ut och sälja leksaker som gör barn smartare genom lek. Det är inte vår uppgift som företag att säkerställa kunskap om lagstiftningen, så vi hoppas på insatser från officiella instanser som kan ta det ansvaret.

Status januari 2024

Vi har gått igenom alla våra produktbeskrivningar för första gången och har tagit bort väldigt mycket. Vi har upptäckt att vårt sätt att söka efter problematiska ord kan ha brister, så det dyker fortfarande upp enstaka ord. Vi fortsätter att rensa.

Exempel på ord vi har raderat:

  • Fri från ftalater. Detta var något nytt för 10 år sedan när det upptäcktes att ftalater, en plastmjukgörare, är skadliga för barns hälsa. Sedan dess har det kommit lagstiftning på området, så det är inte längre meningsfullt att skriva att till exempel en boll är fri från ftalater. För de är det allihop.
  • Fri från skadliga kemikalier. Alla ingredienser är kemiska, även citronsaft, vatten och majsstärkelse. Om något är skadligt beror helt på sammansättningen av den kemiska blandningen som varje individ utsätts för. Om man är allergisk kan det finnas helt andra krav på vad som är skadligt. Vi informerar om ingredienser, men vi avgör inte om något är skadligt eller inte. Vi ser till att all vår leksak uppfyller lagstiftningen för leksaker, och kraven är mycket strikta.
  • Naturlig. Att något är naturligt framställs ofta som motsatsen till något som är kemiskt eller mänskligt framställt. Men det ger en falsk känsla av trygghet. Att något är naturligt är inte en kvalitetsbeteckning. Det finns många naturliga (i förståelsen rå eller som man hittar det i naturen) saker som potentiellt är skadliga för människor.
  • Ekologisk, eko, bio. Alla dessa uttryck är svåra att navigera i, eftersom de betyder olika saker i olika länder. I Sverige får man bara kalla något ekologiskt om det har en certifiering. Det innebär att man kan bevisa att det inte används bekämpningsmedel i produktionen. Det kräver därmed ett eko-märke. Om en produkt har denna eller en motsvarande ekologisk, officiell certifiering skriver vi att den är ekologisk. Annars gör vi det inte, även om det skulle stå "ECO" på förpackningen. Det är ofta en falsk beteckning som tyvärr är tillåten i många delar av världen.
  • Fri från/utan... När en produkt påstås vara fri från till exempel silikon, parfym och BPA kan det ge en känsla av att det verkligen är av hög kvalitet. Men ofta sätts dessa ord på produkter där man ändå aldrig skulle tillsätta dessa ämnen. Vi har till exempel sett dockkläder och fisknät där det stod att de var fria från parfym. Om det finns en särskild anledning till att en produkt är tillverkad utan till exempel parfym - det kan vara i badtvålar för barn - skriver vi det. Annars gör vi det inte.
  • Hållbar. En produkt kan inte bara vara hållbar. Det beror på hur man anser att den är hållbar. Det kan du läsa mer om nedan.

    Kort sagt, det är mot lagstiftningen att skriva att en produkt är hållbar om man inte kan dokumentera alla aspekter av hållbarhet. Det är mycket svårt.

    Hos oss kan du välja om en produkt ska vara hållbar på ett visst sätt. Det kan handla om huruvida den är tillverkad nära, om företaget visar socialt ansvar eller om den är särskilt slitstark. Så du vet om den är hållbar på vissa sätt.
  • En särskild anmärkning om "EKO/ECO". Vi tillverkar inte leksaker själva. Vi köper dem antingen från de som tillverkar dem, eller från leverantörer och distributörer i EU som köper in leksakerna. När leksaken landar hos oss har den redan fått ett engelskt namn. Ibland kallas till exempel en barnvagn för något med "ECO" i namnet. Det kallas det för att den har någon speciell egenskap som gör den lite mer hållbart producerad än andra barnvagnar. Den kan vara gjord av återvunnen plast eller trä från hållbart skogsbruk. Det finns ofta en annan vagn från samma märke som inte heter "ECO" och är gjord av konventionella material. I typfallet är "ECO"-varianten något dyrare.

    Men att kalla något "ECO" är på sätt och vis grönmålning, för det betyder ingenting i sig. Vad är "ECO"? Det är inte ekologiskt som man kan tro. Vi undviker helst att kalla något "ECO". Men när det ingår i namnet stöter vi på problemet att vårt system bara kan hantera namn upp till en viss längd för leksaken. Vi får ofta inte plats med "Återvunnen plast" i namnet. Så just nu finns det kvar leksaker med "ECO/EKO" i namnet. Vi kommer att anstränga oss för att i beskrivningen av leksaken skriva varför den heter "ECO/EKO" och hur den skiljer sig från de andra varianterna av samma typ av leksak.

Lekakademins gröna mål 2: Använda certifieringar

När en leksakstillverkare gör en särskild insats för att producera leksaker på ett mer hållbart sätt kan man ansöka om en officiell certifiering. Det är ett objektivt märkningssystem med fasta krav som måste kunna dokumenteras vetenskapligt av externa granskare. Företaget måste leva upp till strikta krav som fastställs av den certifiering man ansöker om.
Exempel är Svanenmärket, FSC och GOTS.

När en käpphäst eller en gunga har en certifiering blir det mycket enklare för oss som företag – och för dig som kund – att avgöra om leksaken har en mätbar hållbarhetskvalitet, jämfört med när en tillverkare bara säger: ”Vi är hållbara och miljövänliga.”

Det finns en mängd certifieringar globalt, och det är verkligen svårt att orientera sig i vad de olika certifieringarna faktiskt innebär.

Därför kommer vi under 2025 att skapa ett lexikon över certifieringar, där du kan se om bilbanan eller dockan har en eller flera certifieringar – och läsa vad det konkret innebär.

Mål för 2025:

Ta reda på vilka certifieringar som är mest relevanta att berätta om och göra det tekniskt möjligt.

Mål för 2024:

Berätta för våra kunder om våra filter och använda dem konsekvent när vi får in nya leksaker.

Mål för 2023:
Utveckla filter för Grönare val.

Metod

  • Automatisera insamlingen av information om certifieringar
  • Skaffa kunskap om vad certifieringarna faktiskt innebär
  • Kommunicera denna kunskap via ett certifieringslexikon som man kan länka till från leksaksbeskrivningarna

Status april 2025

Vi har automatiserat insamlingen av information om certifieringar och vi utökar löpande med fler certifieringar i takt med att vi upptäcker nya.

Vi håller på att skapa ett lexikon och fördjupar vår kunskap om vad varje certifiering faktiskt innebär. När lexikonet är publicerat kommer man från en leksaksbeskrivning att kunna se om leksaken har en eller flera certifieringar. Man kommer att kunna klicka på en länk som leder till lexikonet och ger mer information om vad den enskilda certifieringen konkret betyder.

Status januari 2024:

Vi har utvecklat filtret och det ligger precis bredvid filtren på "ålder", "funktion" och "pris". Vi har skrivit till cirka 80 leverantörer och har fått svar från cirka hälften. Vi fortsätter att skicka ut enkäter. Vi har lagt in den nya informationen på ca 4000 olika leksaker. Det hela har översatts till tyska, finska, norska, svenska och holländska, eftersom våt webbshop finns i 6 länder.

Vi upplever stor variation i om våra leverantörer är glada, förvånade eller likgiltiga inför våra frågor om hållbarhetsdata. Det finns en ny, gällande EU-lagstiftning 2024 som ålägger alla företag att ha koll på sin hållbarhetsdata och vi ser fram emot att alla i branschen lever upp till detta. Eftersom vi har många leverantörer från länder utanför EU, som t.ex. Storbritannien, måste de sätta sig ordentligt in i lagstiftningen om de ska fortsätta sälja leksaker till oss. De gör det inte alltid själva.

Vi ska lansera en kampanj på våra olika kanaler där vi pratar om våra filter, och vi kommer även att berätta om dem för våra leverantörer.

Lekakademins gröna mål 3: Berätta om material

Vi har i många år sett det som en hederssak att kunna berätta för våra kunder vad våra leksaker är tillverkade av. Förväntningarna på kunskap om material ökar hela tiden – samtidigt som förvirringen kring för- och nackdelar med trä, ABS-plast, metall och så vidare också växer.

Vi vill göra det enkelt för våra kunder att få konkret information om vad leksaken är gjord av, hur den ska underhållas och hur den ska tas om hand när den inte längre kan användas.

Mål 2025

Skapa ett lättillgängligt materiallexikon i vår webbutik.

Metod

Skriva om vårt interna materiallexikon till något vi kan presentera för kunderna
Definiera hur vi ska dela lexikonet

Status april 2025

Vi färdigställer lexikonet och överväger hur vi ska publicera det på vår hemsida.

Lekakademins gröna mål 4: Kompetensutveckling

Vi började helt från noll när det gäller hållbarhet. Förutom ett allmänt intresse för att ta hand om planeten och oss som bor här, hade vi i början ingen särskild hållbarhetskompetens bland medarbetarna. Men under årens lopp har vi blivit mer kunniga, och nu när Lekakademin har haft en hållbarhetsstrategi i några år håller vi oss uppdaterade.

Ansvaret ligger hos vår Communication Manager Kristina Hobbs (även känd som Tant Planta, Tant Grön och Tant Text) tillsammans med Contentspecialist Emilie Lønholm (även känd som Tant Robot, eftersom hon är vår expert på robottexter, automatiserade processer och SEO-optimering).

Mål 2025: 

Fortsätta med att följa utvecklingen.

Mål 2024: 

Följa utvecklingen av ny lagstiftning löpande.

Mål 2023: 

Att bli tillräckligt kompetenta till att utveckla en hållbarhetsstrategi och avgöra om vi ska skapa en intern hållbarhetsrapport.

Metod:

Utforska alla källor till kunskap. Vi har deltagit i ett givande samarbete med danska Hovedstadens Erhvervshus, genomfört intervjuer med tidningarna Børsen och Dansk Erhverv, och sökt information från Konsumentombudsmannen, fackliga organisationer, EU, Miljöstyrelsen, Plast.dk och många andra platser.

Status april 2025

Vi deltar fortsatt i webbinarier, läser nyhetsbrev och inlägg samt håller oss löpande uppdaterade om utvecklingen inom både ambitioner och lagstiftning på hållbarhetsområdet.

Status januari 2024:

Vi har avslutat och utvärderat samarbetet med danska Hovedstadens Erhvervshus. Vi har formulerat vår hållbarhetsstrategi. Vi har även beslutat att Lekakademin kommer att klargöra vissa aspekter av hållbarhetsrapporteringen, som alla större företag kommer att krävas att utföra inom några år, även om vi inte är tillräckligt stora för att vara föremål för detta krav. Denna sida om hållbarhet är en av dem.

Lekakademins gröna mål 5: Gröna budskap

Vi vill gärna berätta för kunder och leverantörer om positiva och konkreta exempel från alla de små och mycket inspirerande aktivistföretag som varje dag tänker nya, modiga tankar – och omsätter dem i verkligheten. De kan inspirera oss andra att fatta mer hållbara beslut.

Vi känner flera eldsjälar runt om i världen och vill väldigt gärna lyfta fram dem. Vi känner också till stora företag med större resurser, och dem vill vi också gärna berätta om. Men de är ofta redan duktiga på att kommunicera själva, så vårt fokus kommer troligtvis att ligga på de mindre företagen till en början.

Vi vill lyfta fram dessa positiva berättelser om hållbarhetsfokus både för att informera kunderna om vad det faktiskt innebär i praktiken att producera leksaker på ett mer hållbart sätt – och för att påverka våra producenter och leverantörer världen över att våga tänka in hållbarhet i sina metoder.

Kanske spara in på plaststrips vid förpackning. Kanske sy dockkläder av växtfibrer. Kanske återanvända allt sitt restmaterial i plast. Kanske hålla höns som äter upp matsvinnet från personalmatsalen. Kanske installera vindkraftverk eller solceller.

Mål 2025:

Berätta om utvalda leverantörer som har unika sätt att arbeta med hållbarhet eller som har gjort en särskild insats för att bevara jordens resurser.

Mål 2024:

Berätta om vår sponsring av och samarbete med organisationen Plant et Træ.

Metod

Hitta de goda berättelserna – kanske sex case – bland våra befintliga leverantörer. Hur ska de förmedlas?

Status 2025

Vi har valt ut ett antal inspirerande berättelser som vi ser fram emot att dela under 2025.

Status januari 2024:

Vi har nu ett samarbete med den danska organisationen Plant et Træ, som vi årligen skänker 14 500 DKK till. Dessutom kan våra danska kunder donera 30 DKK, motsvarande ett träd, som kan läggas till deras interaktiva korg när de köper leksaker.

Följ med här på sidan och läs om de kommande målen och allt som händer varje månad på hållbarhetskontoret hos Lekakademins lektanter.

Vi vill gärna berätta positiva och konkreta historier för våra kunder och leverantörer om de små och mycket inspirerande aktivistföretag som varje dag tänker nya, modiga tankar och omsätter dem i praktiken. De kan inspirera oss och andra att fatta mer hållbara beslut.

Vi känner till flera små eldsjälar runt om i världen, och vi vill gärna berätta om dem. Vi känner också till stora företag som har mer resurser att arbeta med, och vi vill också gärna berätta om dem. Men ofta gör de redan ett utmärkt arbete på egen hand, så vårt fokus kommer förmodligen att ligga på de mindre företagen till att börja med.

Vi kommer att lyfta fram dessa positiva berättelser om hållbarhet för att informera våra kunder om vad det faktiskt innebär i praktiken att producera leksaker på ett hållbart sätt och för att påverka våra producenter och leverantörer runt om i världen att våga inkludera hållbarhet i sina metoder. Kanske spara lite på plastremsor när de förpackar leksakerna. Kanske sy dockkläder av växtfibrer. Kanske återvinna all sin överbliven plast. Kanske hålla höns som kan äta upp alla rester från kafeterian. Kanske installera vindkraftverk eller solceller.

Skärpt lagstiftning om mikroplast

EU införde i oktober 2023 mikroplaster gjorda av polymer som har tillsatts till saker som smink, vägbeläggningar, medicinsk utrustning, kreativa material och kläder. Mikroplast hamnar i naturen där den bland annat skadar den mycket förorenade havsmiljön.

Du kan läsa mer om EU:s beslut här.

Glitterlagstiftningen visade sig resultera i något vi här på kontoret har kallat "Glitter-gate". För det är inte alls så lätt att ta bort alla leksaker med löst glitter, som vi trodde. Och som vi försökt göra.
Vi har inte något glitteruppslagsverk där alla leksaker med glitter finns listade. Vi tog bort alla artiklar vi kunde komma på som hade glitter i sig. Sedan gick vi igenom leverantörer som sannolikt hade leksaker eller material med löst glitter.

Men det har visat sig finnas fler. Det händer att kunder till exempel upptäcker ett pysselpaket med löst glitter, eller att vi själva gör det. Glitter smyger sig som bekant in på de mest otroliga ställen.

Lagstiftningen tillåter att vi säljer varor med löst glitter som vi redan har i lager. Det får inte tillverkas mer, men de leksaker som redan har producerats får säljas.
Vi har dock beslutat att inte sälja dem. Vi har redan köpt dem och vi förlorar förstås på att inte sälja dem. Vi har därför frågat tillverkare och leverantörer om vi kan returnera varorna och få tillbaka pengarna. Vissa av dem har gått med på detta, andra inte.

Som leksaksbutik - inte leksakstillverkare - har vi tyvärr inte informerats om förbudet mot glitter i förväg. Därför kunde vi inte i förväg begränsa antalet leksaker med glitter i. "Glitter-gate" kommer att kosta oss dyrt. Vi stödjer miljöhänsynen och välkomnar utfasningen av engångsplaster i alla material, men det verkar inte rättvist att en nischad webbshop som vår ska betala ett så högt pris.