Bli trollbunden och zona ut
Vad ger det oss människor att göra ingenting ibland?
Betrakta vit målarfärg som torkar?
Stirra på regndropparna som rinner ner längs fönsterrutorna?
Sitta på gräset och dra i grässtrån eller räkna prickarna på nyckelpigor?
Djur gör väldigt ofta det - det här med att göra ingenting. De letar, gräver och jagar några timmar om dagen, men resten av tiden slappar de och sitter och tittar och bara är.
Det kan väl inte vara så dåligt då?
Vi människor använde också ganska mycket tid på att bara se när vi var nomader och förflyttade oss efter var det fanns något att äta.
Försjunk i tankar på samma sätt som stenåldersmänniskor
Stenåldersmänniskor levde mer som djur gör.
När vi var mätta så gjorde vi ingenting. Det vill säga att vi pratade med varandra, sjöng, lekte och spelade - men även bara satt och tittade. Gav hjärnan och kroppen lugn att återhämta sig och inte prestera.
Det har vi glömt, vi moderna människor. Det finns alltid något att göra, och att sitta och bara vara har hamnat i kategorin "ha tråkigt". Men det stämmer ju inte. Man har det tråkigt om man förväntar sig att något borde hända.
Kan det inte finnas en poäng i att det inte händer något? Som när man mediterar.
Att göra ingenting är inte samma sak som att ha tråkigt, och man kan bli bättre på det med tiden.
Har du lust att ge mer plats åt konsten att zona ut och bli trollbunden av världen?
Ta då en titt på alla de fina leksakerna vi har samlat i den här kategorin.
Det är saker man kan sitta och titta på och röra vid medan man låter tankarna strömma vart de vill och tillbaka igen.
Zona ut och hitta lugnet
Många äldre människor har en kastlåda någonstans i sina hem. Det är en stor låda med många små fack som man kan ha alla möjliga småsaker i. Många barnbarn har genom tiderna stått framför en kastlåda och stannat av, eller zonat ut, medan de tittade på alla de samlade skatterna.
En sådan kastlåda är det inte så många som har idag - däremot har urvalet av fascinationsleksaker fullkomligen exploderat. Ta en titt i den här kategorin och se de fina glaskulorna med planeter inuti, mobiler, pendlar och projektorer. Bara för att nämna ett fåtal.
De är vackra och skapar lugn och ro så fort man sätter sig ner med dem.
Vissa kan stå på en hylla, andra kan hänga.
Vi hoppas på att ge dig och ditt barn lust att zona ut och låta er fascineras.