Lekakademins hållbarhetsstrategi: Grönare val.

I mitten av 2022 fattade Lekakademins lektanter och lekfarbröder beslutet att bli en del av den gröna omställningen. Det är ett krävande projekt som vi framöver kommer att ta oss tid till att utveckla och uppdatera. Det finns mycket att lära sig av processen.

Som företag ska vi alltid kunna omställa oss enligt nya krav från samhället, lagstiftningen och våra kunder, och vi jobbar på med samma stora entusiasm som vi driver vår leksaksaffär med varenda dag, och har gjort sedan 2005. Med tiden har vi lärt oss om allt från ftalater och batterideklarationer till coronasäkra leksaker och GDPR, och vi vet att vi även kan bli kompetenta inom hållbarhet, trots att vi lär få olika utmaningar att ta oss förbi. Lite som när ett barn får ett sår på knäet, men lär sig att cykla till slut.

Det handlar om att ta reda på vad vi som företag ska fokusera på i förhållande till hållbarhet, vad vi brinner för att göra, vad vi SKA göra enligt lagen, vad vi har råd till att göra ekonomiskt sett, vad vi har mänskliga resurser för och vad våra kunder vill att vi ska göra.

Därför kommer vi under nästa år att berätta om vårt ökade fokus på hållbarhet här på webbplatsen. Våra segrar och våra utmaningar. Våra nyheter och vad vi lär oss med tiden. Vi hoppas att du som kund vill följa med i vår process.

Syftet med att utveckla en hållbarhetsstrategi har vi formulerat som 5 punkter:

  1. 1. Lekakademin ska vara en leksakswebbshop där våra kunder har möjlighet att göra grönare val enligt egna övertygelser genom att sortera leksakerna utifrån hållbarhetsprofil.
  2. Vi strävar efter att vara en del av en hållbar utveckling av vår bransch genom att kommunicera ärligt och bekämpa grönmålning. Vi säger det som det är, för vi tror på att våra kunder inte har något emot att ta sig tid till grundlig och tydlig information. Vi vill inte rakt upp och ner definiera om en sensorisk gunga eller en plocklåda är hållbar eller inte - det är alltid en fråga om mer eller mindre hållbar på den ena och andra parametern, inte antingen-eller.
  3. Vi kommer att berätta öppet om vår hållbarhetsstrategi, och strategin ska framgå tydligt och lättförståeligt i de grönare val kunder kan göra när leksakerna väljs och läggs i korgen på vår webbplats.
  4. Vi kommer att uppdatera vår information om hållbarhet löpande så att vi kan kommunicera tydligt och korrekt med våra kunder i takt med att lagstiftning och trender ändrar sig.
  5. Vi tror på att viljan att utveckla mer hållbara leksaker inom vår bransch kommer att bli starkare genom att vi berättar öppet om existerande hållbara initiativ istället för att exkludera producenter och leverantörer som inte redan har fokus på grönare val och hållbar produktion. På det sättet tror vi att olika aktörer inom leksaksbranschen kan inspirera varandra och tillsammans bli en aktiv del av den gröna omställningen - för att bromsa klimatförändringarna och trygga en mer hållbar framtid för våra barn.

Status för projektet Grönare val:

Här kan du läsa om våra nuvarande segrar och utmaningar. Vi uppdaterar när vi har nya saker att berätta om.

Oktober 2022:  

NYTT I SHOPPEN:
När du ser en av våra nyheter kommer du även kunna se att vi har lagt in ett nytt fält under “Mer information”, nämligen “Ett grönare val”. Där kommer du kunna se om den specifika leksaken har någon fördel som gör den till ett grönare val för dig som kund. Det kan t.ex. vara att leksaken är extra slitstark, producerad i Skandinavien eller har ett särskilt certifikat som visar på en social eller miljömässig insats. Med tiden kommer vi även att lägga ut denna information på alla existerande leksaker, men eftersom vi har tusentals leksaker till salu på 6 olika språk tar det lång tid att gå igenom varenda leksak utifrån samtliga parametrar. Vi hoppas därför på tålamod från våra kunder.

Med tiden kommer Grönare val även att vara ett möjligt sätt att filtrera leksaker på så att du kan välja att du t.ex. bara vill se leksaker som är FSC-certifierade eller som är ekologiska eller producerade i EU. Bra va?

Vi dansar segerdans över:
Vi har skapat en funktion där vi kan lägga in information om en leksaks hållbarhetsstatus i fältet på webbplatsen som heter “Mer information”. Så nu kan vi visa för våra kunder om en gåbil eller en kulbana är FSC-certifierad, GOTS-certifierad, Svanenmärkt, PEFC-märkt, särskilt slitstark, gjord av bioplast, av återvunnen plast, av biologiskt nedbrytbar plast, producerad i EU, producerad i Skandinavien och andra parametrar. Vi har valt fler än 10 olika parametrar som vi kommer att berätta om för våra kunder. Det betyder att våra kunder kan välja om det viktigaste är att nallen eller lektältet är av ekologiska material, kommer från EU-produktion eller om företaget tar socialt ansvar i särskilt hög grad. Eller kanske flera parametrar i kombination.

Vi jobbar på att kunna ingå avtal med alla våra leverantörer om att de ska ge oss kristallklar information och dokumentation för deras leksakers hållbarhetsprofiler. På det sättet blir det transparent för våra kunder att jämföra leksaker från olika leverantörer och producenter.

Vi snubblar på:
Lagstiftningen om hållbarhetskommunikation är komplicerad, och majoriteten av våra leverantörer är ännu inte helt säkra på hur och i hur hög grad de ska kommunicera. Det är inte för att negligera området, det är bara ett stort fält att ge sig in på. Ett enda nytt krav kan kräva en kolossal tidsinvestering. Och samtidigt är branschen liksom resten av världssamhället drabbat av en energikris, hack i häl på coronapandemin, vilket innebär en kamp med minskande försäljning och omsättning.

Det är ett stort jobb, och ibland går det inte som man hade tänkt sig. Men då får man borsta av sig och försöka igen.

Mitt i alltihopa råkade vi radera en massa kategorier från vår webbshop, och vi lyckades även rubricera att en massa av våra byggklossar (av plast) var producerade av ekologisk bomull. Så kan det gå, och då har vi överseende med att vi bara är människor som lär oss av våra fel.