Vad betyder STEM för barn?

Vad betyder STEM för barn?
31 maj 2022

STEM står för Science, Technology, Engineering & Mathematics

"Sätt er ner, ta fram uppgiftshäftet och slå upp på sidan 14: "Den rätvinkliga triangeln".

Barn ska lära sig räkna, skriva, mäta och tänka logiskt. I skolan har de ämnen som biologi, matematik och geografi. Så har det varit i många år och så tänker vi traditionellt på utbildning för barn.

Nya forskningsresultat visar emellertid att "katederundervisning" inte är ett optimalt sätt att lära sig saker på. Det är för passivt. Det krävs andra vinklar om barnen verkligen ska lära sig saker.

STEM är en ingång till att lära sig vetenskap genom konkret problemlösning och nyfikenhet som fundament.

Denna ingång skiljer sig från andra sätt att jobba med vetenskap genom att sudda ut de ämnesmässiga gränserna mellan 4 områden; Naturvetenskap, Teknik, Konstruktion och Matematik och genom att tillämpa en praktisk, undersökande metod i stället för en teoretisk. Det är Learning-by-doing.

Som Aristoteles sade: ”For the things we have to learn, before we can do them, we learn by doing them”.

PlantelabyrintPlantelabyrint

Lite bakgrundskunskap om STEM för barn

Det traditionella sättet att lära ut just naturvetenskap, teknik, konstruktion och matematik har tonvikt på teori - ett ganska torrt sätt att undervisa på som, enligt USA:s tidigare president Barack Obama, har lett till en radikal brist på kompetens inom dessa ämnen som är så viktiga för utvecklingen av vår civilisation.

2009 inledde Obama kampanjen "Educate to innovate" som skulle se till att öka befolkningens kompetens inom STEM.

Behovet av att utbilda många fler personer inom STEM är internationellt, och det satsas miljarder på nationella budgetar över hela världen för att sprida STEM och därmed motivera många fler barn och ungdomar till en karriär inom denna symbios av ämnen.

Den praktiska inlärningsmetoden som är central för STEM sprids idag med framgång över hela världen.

Därför är det naturligtvis även ett intressant område för Lekakademin – STEM har kommit för att stanna, lyckligtvis.

Lek och inlärning genom STEM för barn

Dion Sommer, dansk professor i utvecklingspsykologi, är en av förespråkarna för att barns lek ska vara vägen till inlärning.

Hans forskning visar i samstämmighet med internationella forskningsresultat att just lekens fria och undersökande ingång till världen är mycket mer effektiv som inlärningsredskap än utantill-inlärning, uträkningar och teoretiska genomgångar.

Det är just det som är utgångspunkten för hela Lekakademins sortiment och existensgrund - att det mest effektiva sättet att lära sig saker på är att ta utgångspunkt i leken, i ditt barn och i det organiska sättet som vi människor undersöker världen omkring oss på.

Och vi är särskilt intresserade av den tvärvetenskapliga ingången STEM har.

För varför ska man egentligen dela upp världen i t.ex. biologi och fysik med tydliga gränser däremellan när världen omkring oss inte kan upplevas så uppdelat i olika ämnen?

STEM suddar ut gränserna mellan ämnen och motiverar barn

STEM är ett sätt att se på inlärning som integrerar flera olika vetenskapsområden och tänker på kors och tvärs över de traditionella gränserna mellan ämnena. Man jobbar med olika vetenskapsområden på ett mer sammanhängande sätt.

För idén om att områden som arkitektur, astrofysik och kemi är helt olika ämnen är ju något vi har hittat på - och barnens ingång är mycket mer slumpartad. De överväger inte om en tanke eller ett experiment ligger inom biologin, kemin eller kanske astronomin.

De fastnar inte mitt i processen för att tänka över vilken tidsskrift eller vilket e-bibliotek de ska hitta för att få tag i relevant litteratur.

De får en bra idé om att lösa ett konkret problem, och sedan gäller det bara att fånga deras fascination och motivation för att hitta en bra lösning.

En lösning som ofta är just den blandningen av vetenskapliga discipliner som STEM står för. 

Nyfikna barn leker och lär STEM bäst

Det är naturligt för hjärnan att lära sig.

Vi människor lär oss saker redan i fosterstadiet och vi fortsätter lära oss hela livet - även om det avtar med åldern. Det allra viktigaste för att lära sig saker har visat sig vara motivation - lusten att lära. Och den är som starkast när motivationen kommer inifrån. När det verkar meningsfullt att lära sig något därför att det är användbart och konkret här och nu.

Barn lär sig bäst när de får lov att befinna sig i lärandets centrum - när det är deras egen erfarenhet som leder dem.

Ett exempel skulle kunna vara att ditt barn inser att Pythagoras verkligen hade en poäng med de där trianglarna för att de löser ett problem med att konstruera ett torn i den fina, egenbyggda lyxvillan som barnet byggt med ett av våra otroligt snygga Arckit-set som finns i många olika storlekar för barn i olika åldrar.

Då övar ditt barn sig på såväl matematik och arkitektur som fysik - medan barnet leker sin bygglek.

Ett annat exempel skulle kunna vara när ditt barn är ute i naturen och upptäcker ett fantastiskt, helt systematiskt mönster på ett snigelskal. Vad är det för en form, den där spiralen? Var finns den annars i naturen? Vad betyder det att snigelns hus är format på det sättet?

Aktiv inlärning med STEM för små barn

Den mänskliga hjärnan lär sig allra mest under de första 3 åren. Det är i denna period som förbindelserna mellan nervcellerna i hjärnan utvecklas fortast, mellan 700 och 1000 i sekunden. Redan efter de första 3 åren i livet börjar det gå utför och den intuitiva inlärningen saktar ner. Det kan du läsa mer om här (på engelska).

Därför är det viktigt att även riktigt små barn får lov att undersöka världen och prova på att använda sig av sin medfödda nyfikenhet. Det kan du skapa ramarna för med många av Lekakademins redskap för STEM-inlärning.

Naturvetenskap behöver inte vara långtråkigt - studera en insekt, prata om den, mät den, bygg den med klossar eller Magna-Tiles eller försök rita av den.

Det ska vara kul att lära sig saker.

Barn ska uppleva saker - då lär de sig. Om du t.ex. går en runda med ditt barn så testa att ta med en insektsburk eller en spindelfångare och titta på insekter ihop. Här hittar du en massa härliga saker att upptäcka insekternas fascinerande värld med. Se bara till att insekten eller spindeln släpps ut i naturen igen så fort ni är färdiga med era studier.

Fråga: "Vad händer när spindeln spinner ett nät?" i stället för "Varför spinner spindeln nät?" - ta utgångspunkt i den fysiska och praktiska världen som barnet kan uppleva.

Fråga: "Vad händer när spindeln spinner ett nät?" i stället för "Varför spinner spindeln nät?" - ta utgångspunkt i den fysiska och praktiska världen som barnet kan uppleva.

STEM herhjemme

Det ulmer derude i Danmark, det med STEM for børn.

Formidlingsinstitutionen ”Eksperimentarium” i København er sammen med fx Wild Kratts, Store/Lille Nørd og Naturdetektiverne fra DR’s TV-kanaler Ramasjang og Ultra eksempler på, hvordan naturvidenskaben gøres tilgængelig for børn via en særlig form for formidling, som tager udgangspunkt i noget virkeligt og erfaringsnært, i stedet for boglig og passiv læring.

Her inddrages børn aktivt i at løse problemer, helt uden teoretisk afsæt og på tværs af videnskabelige skel. Du kan finde masser af sjove fakta og forslag til eksperimenter her.

Et andet og velkomment tegn på, at ideen bag STEM har fundet fodfæste herhjemme, er i udbredelsen af såkaldte ”Makerspaces” på folkebibliotekerne. Et makerspace er et fysisk rum med computere, 3Dprintere, laserprintere og andet teknologisk udstyr, hvor IT-kreativiteten kan syde alt afhængig af brugerne. Det går i al sin enkelhed ud på at være fælles om at bygge, konstruere, udtænke, designe og lege sig frem. Robotter, computerspil, apps, 3Dprintede originalt designede Barbie sko – hvad som helst.

Brugerdreven innovation, netværksdannelse og kreativitet er i højsædet i Maker-kulturen, og de sociale medier spiller en stor rolle i erfaringsudvekslingen. Makerkulturen nedbryde skel mellem høj og lav social status, uddannelsesniveau, fag og kulturel baggrund   – alle er velkomne, alle byder ind, alle kan lære af hinanden. Det er nu-og-her og baseret på praksis.

Alle videnskaber bringes i spil, når en idé skal realiseres. Det er STEM i højeste gear, både børn og voksne deltager på lige fod i kreativitetens navn – og Legeakademiet kan slet ikke få armene ned.

Barn ska lära sig att lära

Den globalt erkända professorn och författaren Lillian Katz argumenterar, bl.a. i denna rapport, för att det inte är lärandemål i sig själv att kunna räkna och skriva även om det ofta är detta vi mäter på i prov. Nej, det är redskap för att kunna analysera och förstå konkreta fenomen i världen omkring oss - och det är just motivationen till att vilja förstå som allt lärande bör fokusera på.

Barn ska primärt lära sig att lära och som förälder ger du bäst stöd genom att låta ditt barn uppleva olika situationer och sammanhang som gör det relevant att använda sig av uträkningar och bokstäver för att förstå något konkret. STEM är en allians mellan vetenskapsområden, kontexter, barn och vuxna, inlärning och kreativitet.

Se andra STEM-produkter på Lekakademin här.