Träna ditt barns arbetsminne med GONGE Floorsurfer

Argbetsminnet kan tränas med Floorsurfer
2 mars 2022

Vad är arbetsminne?

Arbetsminnet - även kallat korttidsminnet - gör det möjligt för oss att hålla kvar olika intryck och tankar, t.ex. ord och siffror i en stund så att vi kan bearbeta dem och använda dem i mer omfattande tankeprocesser.

Arbetsminnet gör det möjligt för ditt barn att hålla kvar sinnesintryck, information och andra intryck medan barnet t.ex. löser en uppgift. Barn med bra arbetsminne kan dessutom bearbeta informationerna och organisera dem i förhållande till tidigare kunskap.

Därför är det avgörande att denna förmåga övas och stimuleras. Det bidrar till att man kan motta fler meddelanden och därmed bli bättre på att lära saker och lösa uppgifter.

Det är arbetsminnet som gör det möjligt för barn att ha flera informationer tillgängliga samtidigt, t.ex. när ett barn kan koppla ihop ett ord med en inre bild av vad ordet betyder.

Floorsurfer tränar arbetsminnet

Att hålla kvar informationer

Arbetsminnet kan rymma otroliga mängder information, men naturligtvis har det ett tak, som visar sig när saker glöms bort. Många barn har upplevt att de glömt bort en instruktion de fått av en vuxen, speciellt när det händer flera saker på en gång.

Om ett barn har svårt att hålla kvar information så kan det vara ett tecken på ett dåligt arbetsminne. Vissa barn upplever att de även distraheras lättare än andra barn vilket också kan ha betydelse. Floor Surfers hjälper till att förbättra arbetsminnet.

Det är möjligt att förbättra arbetsminnet och ett bra sätt är att koppla ihop motorisk aktivitet och lek.

Floor Surferns många möjliga användningssätt betyder att den, förutom att stärka kroppens coremuskulatur, kan användas som verktyg till att träna arbetsminnet.

Floorsurferns funktion blir att träna barn i att kvarhålla en instruktion medan de utför en motorisk aktivitet.

Exempel på hur arbetsminnet tränas med en Floorsurfer:

En rutinerad förskolelärare vände sig till oss för att se om vi kunde hjälpa henne. Hon hade flera gånger varit med om att hennes grupp barn hade svårt att förstå gemensamma instruktioner om nya lekar.

Istället för att följa reglerna så sprang barnen ofta bara runt när leken skulle börja. Förskoleläraren avslutade alltid instruktionen med en retorisk frågerunda för att se till att barnen hade förstått reglerna. Barnen verkade emellertid ofta dagdrömma, och när de fick ordet kunde de ofta inte komma på vad de skulle säga.

Utifrån vad hon berättade för oss valde vi att fokusera på arbetsminnet. I det syftet är Floor Surferns egenskaper idealiska eftesom den kan användas till att träna arbetsminnet genom att barnet får en information som ska kvarhållas medan en uppgift ska utföras med Floor Surfern. Därmed kombinerar vi lek, rörelse och kroppskontroll med stimulering av arbetsminnet.

Aktivitetens spelregler:
Barnen delas in i två lag och ställer sig på rad. De ska förflytta sig på en av de två Floor Surfers som lagen får, från A (startpunkt) till B (vägg med bilder) och sedan tillbaka till A. Rörelsen kan utföras sittande eller liggande på magen beroende på barnens motoriska färdigheter - eller beroende på vad den vuxna har fokus på.

När det första barnet är redo på Floor Surfern så får barnet ett eller flera ord som ska läggas på minnet (till exempel "rött äpple").

Nu kör barnet från startpunkten mot bildväggen.

När ett barn kommer fram till väggen så ska barnet resa sig upp från Floor Surfern, plocka upp en flugsmällare, smälla på den rätta bilden, placera sig på Floor Surfern igen och köra tillbaka till startpunkten.

Nästa barn hoppar på och så fortsätter aktiviteten.

lek med Floorsurfer som tränar arbetsminnet

Att uppmärksamma:
Barnen i den ovanstående aktiviteten får en mängd information som arbetsminnet måste hantera. Det är viktigt att den vuxna har blick för att vissa barn kommer att ha svårigheter med nedanstående punkter och att det därför behövs någon form av differentiering:

  • Ljudet av andra barn.
  • Kännedom om bokstäver, färger, former, djur, siffror osv.
  • Reglerna för leken.
  • Fysisk form och koordination mellan barnet och Floor Surfern. Reglerna blir lättare att följa om barnet ska smälla med händerna istället för flugsmällaren.
  • Kan utföras av barn i grupper, men även av enskilda barn.

Kul lek med Floorsurfer

Utvecklingsmöjligheter:

Denna aktivitet har många utvecklingsmöjligheter. Även färger, former, siffror och bokstäver kan nämnas, liksom instruktioner om att komma ihåg fler saker samtidigt. Det betyder att svårighetsgraden kan höjas.

Efter några månader hörde förskoleläraren av sig till oss igen.

Hon tyckte att barngruppen hade blivit bättre på att ta emot meddelanden och nu fungerande bättre när nya lekar presenterades.

Mycket nöje med GONGE Floorsurfer!

Related posts