Inlägg från gästbloggare Lærke Gerner Thomsen
Pedagog och inredningskonsult med fokus på barn och deras lek och lärande.
Tillsammans med sin man Bjørn har hon barnen Liv, Dicte och Anker.


Det blir lätt rörigt och det kräver lite plats att vara kreativ ihop med barn. Och kanske tycker du inte att du själv är en särskilt kreativ person.
I det här inlägget berättar gästbloggare Lærke Gerner Thomsen om:
- Hur kreativa lekar kan ge er lugnare eftermiddagar
- Vad hon menar med en kreativ oas
- Hur ditt barns intressen kan bli en guide när du lägger ambitionsnivån så att du själv orkar med projektet
Till sist får du praktiska förslag på hur du kan hitta plats åt kreativiteten.
Varsågod Lærke. Ordet är ditt.
Att vara kreativ ihop med barn kan skapa lugn på eftermiddagarna
Barnfamiljer har många gemensamma nämnare och ändå många skillnader. Men jag tror att de flesta kan nicka igenkännande till hur jobbigt det ofta blir med stök och leksaker som ligger överallt, och barn som kan ha svårt att hitta lugnet på eftermiddagarna.
I vår familj är vi alla var för sig under dagen. Så när vi träffas på eftermiddagen har alla något att berätta, och barnen tycker ofta att övergången är lite svår och behöver anpassa sig.
Vi vuxna måste skaka av oss jobbet och även anpassa oss efter eftermiddagen med barnen och deras olika behov, samtidigt som maten ska på bordet, en del av oss ska duscha osv.
Jag tycker det är lättare om vi har något lugnt att göra ihop. Något som ger näring till vår koppling till varandra och ger utrymme för samtal och reflektion.
Jag tycker att det är viktigt att ge mina barn möjlighet att kunna komma hem och i lugn och ro anpassa sig till övergången från skola/förskola till hemmet varje dag. Det är en övning, ett mål - och den familj som lyckas med det målet - varje dag, året runt - finns förstås inte.
Det är klart att varje dag inte kan bli så att man träffas hemma och gör något trevligt gemensamt. Men att ha ett fast utrymme ordnat för kreativa uttryck, en kreativ oas, är ofta guld värt.
Det är lugnande att vara kreativ ihop med barn utan någon specifik, fast aktivitet och med händerna är upptagna.
Min erfarenhet är att barnen har sin egen kreativa frihet. De kan ha projekt på gång både med och utan oss vuxna.


Den kreativa oasen - vad är det?
En kreativ oas är:
- En plats där barns kreativitet inte styrs av mål och resultat, utan av deras egna intressen och nyfikenhet
- En plats där det främst råder lugn - barnen är lediga
- Ett ställe som gärna är placerad nära resten av familjen, till exempel i vardagsrummet eller köket
- En plats där saker kan behöva lämnas att torka eller saker som barnen började med dagen innan - om ni har plats. Annars är ett klädstreck en utmärkt idé
- En plats där du kan vara kreativ ihop med dina barn – men även där de kan ha sina projekt i fred från betygs- och prestationskapplopp
- En plats där alla möjliga sätt att vara kreativ är okej. Det finns många andra sätt än papier mache och målarfärg. Låt ditt barns intressen leda er.
Känner du till dessa 5 anledningar till att föräldrar inte är kreativa ihop med sina barn?
Jag har dagligen kontakt med många barnfamiljer, och det finns vissa gemensamma nämnare i varför de inte har kunnat skapa utrymme för kreativa uttryck hemma:
- Det blir för rörigt
- Det fixar väl förskolan/fritids?
- Jag vet inte var jag ska börja
- Vi har inte plats
- Mitt barn vill hellre vara ute och leka.
Så här svarar jag på detta:
- Mitt barn vill hellre vara ute. Om vi börjar med den sista punkten så är det förstås inget fel på att barn vill vara ute och leka. Hurra för det!
Men de kan ändå mycket nytta av att ha en plats inomhus för lugna och uppslukande aktiviteter. Det stärker i typfallet även deras finmotorik, koncentrationsförmåga, ger dem lugn och lust att prata om dagen som gått och ger dem inte minst möjlighet att sitta nära dig efter en dag ifrån varandra. - Vi har inte plats. Frågan om det finns plats hemma kan förstås vara enklare för vissa än andra. Men jag har lite förslag på en lösning på det. Om du hänger på så går jag genom det längre ner.
- Barnen är kreativa i förskolan/på fritids. Om förskolan och fritids fixar den biten ... mja, det är nog väldigt olika - och även om de gör det kan det vara en bra idé att ha möjligheten hemma också.
- Jag vet inte var jag ska börja. Det är inget hinder mot att vara kreativ ihop med dina barn bara för att du kanske inte kan rita något tydbart. Barn är otroligt tacksamma, och man måste vara fantastiskt klumpig för att inte kunna träda pärlor på ett snöre eller sätta ihop två byggstenar.
För många vuxna är det vanligtvis resultatet som är i fokus. Och det måste vara vackert eller likna något annat vi har sett.
De flesta barn, speciellt de mindre, är mer fokuserade på processen, att det ska vara roligt och mysigt och att materialen säger dem något. - Det blir för rörigt. Ja, det gör det. Men det går att göra det ganska kontrollerat om man tar lite kontroll över det. Följ mina tips nedan.


Kreativ ihop med barn – håll ambitionerna på en rimlig nivå
Den kreativa oasen betyder inte att nu ska du säga ja till all kreativitet dygnet runt.
Det går att ordna en kreativt oas och säga ja till t.ex. papper, tuschpennor, limstift och pärlor i vardagen och spara målarfärg, glitterlim och limpistol till dagar med god tid och möjlighet att vara med själv.
Genom att bara ha ett litet urval stående framme gör du det mer hanterbart för barnen och lättare att städa.
Om du bara inte klarar av att det blir stökigt så erkänn att du känner så och skapa möjligheter utifrån det. Då kan ni till exempel bestämma att måla gör man bara på helgen, bara utomhus eller kanske bara hos mormor.
Vad som än fungerar - lite är bättre än ingenting. Kreativa barn tycker inte om att sitta vid matbordet, inlindade i plast och en vuxen som står lutad över nacken, redo att ta över penseln.
Man får välja att något inte ska vara med
Själv har jag lagt bort målarfärgen och limpistolen tills vidare.
Vi har flyttat och renoverat ganska rejält, och jag klarar inte av kladdet just nu. Det är inte ett nederlag, utan en insikt.
Det är inte för evigt, utan för en period. Jag vet att jag kommer att ropa "Nej, inte på de nya golven!", och det blir inte kul för någon. Det är därför vi lever utan dessa saker ett tag.
Mina barn har högar med pärlor och snöre, allt som finns inom färgpennor och tusch, olika typer av papper, limstift och saxar, naturfynd, modellera och slime, klistermärken och tejp.
Dessutom är de väldigt intresserade av att göra skolliknande uppgifter, för en har precis börjat skolan.
Du behöver inte ha lust att göra allt. Det måste bara finnas tillräckligt med det du tycker att ditt barn kan pyssla med.
Lite är bättre än ingenting, mer är ännu bättre. Inte många olika saker utan många tuschpennor, band i många meter och färger, många pärlplattor.
Då kan du låta dem använda vad de vill utan att du blir stressad över konsekvenserna.


Värt att komma ihåg när du inreder en kreativ oas:
- Avgör hur mycket plats som får gå åt
- Hitta helst platsen centralt, där de vuxna oftast är
- Begränsa urvalet, ev. ett lager med sorterat innehåll så att det lätt kan bytas ut
- Undersök löpande vad som används mest
- Detta är en fristad. Det finns inget rätt och fel, och det är en plats för lugn och fokus som barnen själva definerar utifrån vad de har att pyssla med.
Hitta en lämplig plats nära de vuxna
Jag tycker att man ska hitta plats för en kreativ oas i, eller i den absoluta närheten av, köket/allrummet/vardagsrummet. Utrymmet behöver inte ta mycket plats.
Det är såklart jättebra om du har plats för ett extra matbord, förvaringsmöbler och flera stolar.
Men det är nog väldigt få som har utrymmet eller lusten att låta pysselprojekten ta så mycket plats. Det kan även vara ett litet bord och en hylla på väggen och ev. en anslagstavla för de fina teckningarna, collagen och målningarna.
En kökslåda och diskbänkens ände, en barstol och lite plats på en hylla kan också räcka.
Du behöver inte avfärda idén om du inte har mycket utrymme.
Om du sorterar och förvarar alla kreativa saker utom räckhåll kan du lätt plocka fram dem i små mängder åt gången och sedan kontinuerligt byta ut dem.
Hos oss är det bra att samlas kring något lugnt efter att vi kommit hem, även om det skapar lite - okej, ibland mycket - röra. Och barnen vill ofta fortsätta även om jag ska laga mat.
Om ni är fler än en vuxen kan en av er jobba i köket medan den andre fortsätter med det kreativa, roliga. Eller så kan ni äta rester, varma mackor eller frukost till middag och vinna mer mystid ihop på det sättet.


Så här kan du skapa mer utrymme för en kreativ oas
I vårt gamla hus låg våra sovrum på 2:a våningen. Barnen var små och använde inte sina rum alls om inte någon av oss var med dem. Ofta var jag ensam med barnen på eftermiddagen och när matlagningen skulle ske. Det var inte alltid superkul och det var omöjligt att vara med barnen på andra våningen och laga mat samtidigt.
Lösningen ligger i att hitta ett litet utrymme nära eller i vardagsrummet eller köket.
Vi var så privilegierade att ha ett rum i anslutning till köket där jag kunde ställa ett gammalt matbord vid ett fönster. Fönsterbrädan och bordets gavel hade plats för papper, tuschpennor, saxar, limstift och klistermärken. Utom barnens räckhåll hängde vi två skåp med plats för modellera, olika färger, penslar, stämplar, garn, väv, små pärlor och snöre, pärlplattor, tygrester, limpistol, skräp och naturfynd.
Hur jag skapade en kreativ oas i köket
Nu har vi ett enplanshus, och det hela ser lite annorlunda ut. Jag har inte längre extra kvadratmeter för att skapa ett självständigt kreativt utrymme. Men det hindrar oss inte – och här är vad vi gör istället.
Tjejernas rum ligger i anslutning till köket/allrummet. De har blivit större och vill oftare vara i sina egna rum tillsammans eller var för sig. Deras pysselsaker är fördelade mellan rummen, men de tar ofta med dem in i köket. De hamnar på matbordet, till mitt förtret.
Däremot är det bara några meter för att få tillbaka sakerna på plats i rummen. Man får ju se den ljusa sidan.
När vårt kök är klart kommer de att ha en kreativ oas där med plats för två lådor med pysselsaker och två barstolar vid vår köksö, där barnen kan sitta.
Lådorna i köket räcker inte till allt de har men de räcker för att ge dem en plats i huset där vi alla spenderar mycket tid och där vi kan vara tillsammans även om vi gör olika saker.
Jag kommer då att ändra innehållet i lådorna löpande så att det matchar deras intressen.
Rent praktiskt är det viktigt att vi kan vara tillsammans medan maten lagas och sedan slå oss ner vid bordet, utan att behöva städa bordet först.
Jag hoppas innerligt att du fått lust och motivation för att fundera på en kreativ oas för dig själv och ditt eller dina barn.
Vill du läsa fler tips för inredning med fokus på barns lek? Då kan du läsa det här inlägget som jag skrivit om att inreda trädgården för lek.
Mycket nöje!
Lærke
Inlägget uttrycker mina egna åsikter och attityder till barn och inredning. Den är skriven utifrån min erfarenhet som mamma, pedagog och inredningskonsult – och skrevs första gången hösten 2020.
Jag håller mig uppdaterad om ämnena eftersom det intresserar mig. Jag har under många år arbetat med förskolebarn och tillsammans med mina kollegor skapat rum för lek, lärande och fördjupning inspirerade av Reggio Emilia-pedagogiken.