Hjälp mot motorisk oro vid läggdags (Vad är motorisk oro?)

Hvad er motorisk uro?
Publicerat i Goda råd och idéer
10 februari 2022

Kvällar med motorisk oro - låter det bekant?

Läggningen drar ut på tiden. Igår tog det kanske 2 timmar att natta och ikväll kan du se fram emot samma sak. Är detta er vardag just nu? Då är ni inte ensamma. Det kan vara tröttsamt att behöva natta i en timme eller mer, och det kan dessutom leda till konflikter i hemmet.

Om du kan hålla dig vaken i 5 minuter så ger vi dig förslag på 5 fysiska lekar som ger ditt barn lugn i kroppen. Tipsen kommer från Ann Helene Kristensen, Lekakademins expert på sensomotorik och arbetsterapi för barn (baby-steps.dk). Genom att stimulera bland annat muskel-ledsinnet så kan ditt barn minska sin motoriska oro som kan göra det så irriterande svårt för ditt barn att somna.

Kanske är det även spännande att få veta lite mer om vad motorisk oro egentligen är?

Vem är Ann Helene Kristensen?

Ann Helene Ergoterapeut om motorisk uro

Ann Helene Kristensen är vårt senaste tillskott i Lekakademins expertpanel och vi är jätteglada över att hon kommit med i gänget.

“Jag är arbetsterapeut och har specialiserat mig på barn inom normalområdet. Jag jobbar dagligen med barn, föräldrar och omsorgsgivare för att skapa den allra bästa vardagen för alla involverade. Med fokus på barns sensomotoriska utveckling driver jag även webbplatsen baby-steps.dk i Köpenhamn där jag hjälper till med att ge barn de bästa förutsättningarna för en bra utveckling.”

Vad är motorisk oro?

Motorisk oro är en naturlig del av barns (och vuxnas) utveckling, även vid läggdags.

Kroppen behöver bearbeta dagens sista intryck och hinna få lite extra stimuli innan drömlandets lugn och ro infinner sig. Upplever du också att ditt barn ofta är oroligt vid läggdags så kan du ha nytta av mina bästa råd om hur du får den bästa godnattstunden.

Först berättar jag för dig vad motorisk oro är. Sedan får du konkret vägledning om hur du kan hjälpa ditt barn få lugn i kroppen genom lite fysisk lek.

Motorisk oro är helt normalt. Det är med andra ord positivt att kroppen berättar att den vill användas. Sinnena vill matas med nya intryck.

Det är ju genom våra kroppar och sinnen som vi upplever och lever. När hjärnan tar emot ett sinnesintryck så får den föda. Motorisk oro är därmed inte något vi vill eliminera. Det är bara den oron som står i vägen för barnets trivsel och inlevelse i vardagens aktiviteter vi vill försöka förändra.

Hur upplevs motorisk oro?

Den lilla bebisen söker intryck genom att sparka benen i golvet medan det större barnet gör det genom att springa runt och klättra i möblerna.

Båda delar drivs av samma sak, nämligen barnets rena lust att utforska sin sensomotorik.

Motorisk oro är med andra ord hjärnans behov av att använda kroppen till att uppleva och förstå världen. Det får kroppen att röra sig på alla möjliga sätt.

När vi ger våra barn chans att använda sina kroppar så kommer behovet att stillna av. Vi känner alla igen känslan av att sova extra gott när vi har varit fysiskt aktiva. Det kan vara att vi har gått en runda med hunden, spelat fotboll eller liknande och upptäcker att benen och kroppen slappnar av extra mycket.

Varför är motorisk oro värre på kvällen?

Upplever du att den motoriska oron kan vara mycket jobbigare på kvällen, precis när det är dags att sova? Det är klassiskt och väldigt vanligt att vi upplever oron mycket mer intensivt på kvällen och det gäller även många av familjerna som besöker babysteps.dk.

Detta handlar faktiskt ofta om vår föreställning eller förväntan om att nu ska barnet bli lugnt. Barnet är då inte tvunget mer orolig än tidigare utan har bara inte varvat ner så mycket som vi förväntar oss. Hemma hos oss jobbar vi med begreppet sängdags, och sängdags betyder inte sovdags. Då är det dags att hitta på sätt som hjälper kroppen att varva ner. Försök lägga märke till hur dina egna förväntningar och själva situationen efter kvällsmaten egentligen utspelar sig hemma hos er när klockan närmar sig läggdags.

Ibland börjar vi redan med de lugnande aktiviteterna i badrummet och använder det varma vattnet och trycket från duschen till att skapa lugn. Lekar med att stapla badklossar och andra badleksaker är verkligen bra när det gäller att fördjupa koncentrationen.

Det blir ofta mycket lättare att hantera den där motoriska villervallan när vi blir mer medvetna om att det delvis är våra egna förväntningar om att barnen slappnar av som är anledningen till att vi upplever oron som väldigt tydlig. Medvetenheten om hur våra egna förväntningar skapar vår upplevelse av en situation är ofta nyckeln till att förvandla upplevelsen till någonting mer konstruktivt.

Rutiner och piktogram kan också hjälpa mot motorisk oro

Hjärnan är mycket glad för vanor. När rutinerna kör på så får hjärnan slappna av. Speciellt i slutet av dagen då vi alla är trötta är det bra med rutiner. Om vi inte upplever något nytt så behöver hjärnan inte försättas i problemlösnings- och larmberedskap, och då är lugnet i kroppen på nära håll.

Piktogram är ett fantastiskt redskap att använda när vi behöver skapa rutiner, även för oss vuxna. Piktogram skapar överblick över dagens aktiviteter så att det blir förutsägbart vad som ska hända. Hur ofta kollar du själv din kalender under dagens lopp för att få överblick och en känsla av förutsägbarhet?

Så får ditt barn mindre motorisk oro

Är det den motoriska oron som styr dina och ditt barns kvällar? Då kan ni nog få lite inspiration här.

Motorisk oro ska inte behandlas. Det är inte en felinställning i sinnena hos ditt barn. Det är inte en sjukdom eller en diagnos. Men det kan absolut vara ganska svårt att hantera oron eftersom den krockar med våra vuxenplaner under dagens gång. Om barnet bara kunde springa ut och klättra i träd, rulla runt i backarna eller leka dunkgömme med alla de andra barnen nere på gatan eller i gården varje gång oron uppstod så fanns det nog inte ett problem. Men de flesta av oss lever inte på det sättet.

Vi kan hjälpa våra barn genom att tolka de signaler som deras kroppar visar oss. Oron är ett uttryck för att hjärnan och sinnena söker efter underhållning, stimulans, utmaning, något att jobba med. På samma sätt som att vi visar att vi är hungriga efter mat så visar hjärnan att den är hungrig på intryck.

De lekar och aktiviteter jag föreslår nedan är inte snabba lösningar som får oron att försvinna på 5 sekunder. För det är inte detta vi vill uppnå. Lekarna kan däremot hjälpa ditt barn och era kvälls- och nattningsrutiner.

5 förslag på fysiska lekar som dämpar motorisk oro

Poängen med alla dessa lekar är att ge ditt barns kropp och hjärna de impulser som behövs. Det är inte sak samma hur ni försöker mätta behovet av stimulans. En snabb fotbollsmatch med skiftande taktik och snabba tacklingar eller en iskall dusch är inte en bra plan. Det är de följande 5 lekarna däremot.

Några bra tips är:

  • Skruva ner för aktiviteter som har ett högt tempo eller har många skift.
  • Fokusera på lekar som får barnet att använda sina muskler till att putta, dra, trycka och ge motstånd. Motståndet är nämligen rena godiset för det primära sinnet muskel-ledsinnet. Och det är muskel-ledsinnet som skapar motorisk oro.
  • Du kan läsa mer om muskel-ledsinnet, eller det proprioceptiva sinnet, i vår lekguide om sensomotorik här

Lek nummer 1: Fånga guldklimpen

 Snup bolden afhjælper motorisk uro

Jag tycker att det är kul att leka lekar med de stora gymnastikbollarna och den jordnötsformade bollen som barnet ska hålla med hela kroppen medan du försöker att dra den till dig. Den stora bollen kan vara en guldklimp som den stora rövaren försöker ta till sig själv.

Lek nummer 2: Putta och dra

Leg med stor bold mod motorisk uro 

Även om vi skruvar ner lite på aktivitetsnivån så måste allt inte stå still. En runda putta och dra-lek är lugnande och stimulerar kroppen ordentligt. En bra putta och dra-lek är kampen om bollen. Då håller den vuxna i en stor pilatesboll och så puttar barnet bollen med full kraft.

Lek nr 3: Massage med fast tryck

 Massage mod motorisk uro

För en del barn är massage med fast, lugnt tryck och dämpad musik ett bra sätt att få lugn i kroppen. Dina händers tryck hjälper ditt barns sinnen att förstå kroppens gränser. Vi använder ofta massagebollar att massera med som har små piggar som går djupare. Massera inte hårdare än vad som känns bra i din egen hand och håll ett öga på om ditt barn gillar det.

Lek nr 4: Klappa den lilla hunden

Lek att ditt barn är en liten hund som älskar att bli klappad över hela kroppen. Det är inte bara massage som stimulerar muskel-ledsinnet. Många barn mår även bra av att bli klappade som om de vore en liten labrador som precis gjort något duktigt. Den lätta klappningen ger en annan sorts stimulans som vissa barn tycker bättre om än massage.

Lek nr 5: Rullande gubben

Att rulla på en stor boll stimulerar muskel-ledsinnet. När man rör sig på och rörs av bollen så känner kroppen av underlaget och då anpassar den sig för att inte falla av. Man kan eventuellt använda en boll med taggar som ger sinnena ännu mer att registrera och därmed ger lite extra utmaning för barnets nervsystem.

Stor duttebold mod motorisk uro

Mycket nöje med att lugna den oroliga kroppen och sova riktigt gott.

Glada hälsningar Ann Helene Kristensen och Lekakademin