Om arbetsminnet och om att förbättra det

Pojke med försämrat arbetsminne
16 augusti 2022

Vad betyder arbetsminne?

Det händer att personalen på förskolan eller skolan informerar dig som är förälder om att ditt barn kan ha svårigheter med att komma ihåg vad de vuxna berättat för dem.

Det gör det svårt att lära sig nya saker om man inte har ett bra minne. Det är självklart. Men de senaste åren har man börjat prata mer om utmaningar specifikt med "arbetsminnet", även när det gäller barn - när ett barn behöver mer tid än genomsnittet för att lära nya saker.

"De säger på skolan att mitt barn har försvagat arbetsminne. Vad ska jag göra? Har ni något som är bra på att träna arbetsminnet?", ringer och skriver oroliga föräldrar till oss.

Därför ger vi dig detta inlägg om arbetsminnet som gör dig klokare på:

  1. Vilket slags minne är arbetsminnet?
  2. Hur känns det att ha nedsatt/försvagat arbetsminne för mitt barn?
  3. Hur hjälper jag mitt barn om det finns misstanke om nedsatt/försvagat arbetsminne?
  4. Hur gör jag det kul för mitt barn att träna upp arbetsminnet?

Vi hoppas att du kommer att känna dig klokare och får lust att sätta igång med att leka fram ett starkare arbetsminne hos ditt barn efter att du läst inlägget.

Pige med nedsat arbejdshukommelsePige med nedsat arbejdshukommelse

Vad är arbetsminnet?

Arbetsminne är ett begrepp för ett visst sätt att komma ihåg saker på. Begreppet härstammar från arbetsterapin och från neurologin.

Det är egentligen bara ett nytt ord för korttidsminne. Tidigare delade man in minnet i lång- och korttidsminne, men det börjar bli lite förlegat. Även många skolor och förskolor använder sig idag av begreppet arbetsminne. "Kort" och "lång" tid är inte särskilt precist och säger inte så mycket om vad de olika minnena hanterar eller om hur de hanterar saker. De olika sätten att komma ihåg saker på handlar inte heller tvunget om saker man kommer ihåg kortvarigt eller i långa stunder. 

Det är lite komplicerat att förklara olika delar av minnet. Men yrkeskunniga är idag generellt mer medvetna om sinnenas roll för minnet än tidigare. På hur ny kunskap eller nya upplevelser lagras i hjärnan och på hur vi använder existerande kunskap och erfarenheter när vi behöver det. Det är avgörande att kunna sortera i ny kunskap och lagra den på ett sätt som gör att den är lätt att hitta igen på nolltid - och med tiden utan att ens lägga märke till att det är det man gör.

Att lära sig nya saker kräver minne

När minnet inte fungerar optimalt, vilket kan hända i många olika sorters situationer och för människor i alla åldrar, så kan det skapa problem. Det är flera faktorer som samverkar och minnet ska alltid bedömas i samband med ditt barns omgivningar och förutsättningar för att lära sig nya saker. Att lära sig saker hänger nära ihop med att vara trygg, kunna koncentrera sig och att vara nyfiken och motiverad - men vi fokuserar i det här inlägget på arbetsminnets roll i att lära sig nya saker.

När du tar ett steg framåt eller vänder tandborsten på rätt håll så tänker du förstås inte över hur du gör det. Och ditt barn tänker inte över hur man klappar med händerna eller säger sitt namn. Varenda handling och förmåga är något vi har gjort tidigare och sedan kommer ihåg hur vi ska göra. I vissa fall krävs det upprepningar, och i andra fall fastnar det på första försöket.

Varenda lilla rörelse är något vi har lärt oss att göra. Till och med att titta åt höger eller dricka ett glas vatten. Det finns naturligtvis även reflexer som är rörelser kroppen utför automatiskt. Det kan t.ex. vara att hosta eller kissa. Men de flesta förmågor och handlingar är något vi har lärt oss. När ditt barn har utmaningar med att lära sig nya saker i skolan eller förskolan kan det vara på grund av en minskad förmåga att suga åt sig och hålla fast saker på den mentala hårddisken, dvs. i ditt barns arbetsminne - som en hårddisk som inte har mer plats.

Hur känns det att ha ett försvagat arbetsminne?

Det är arbetsminnet som ser till att vi kommer ihåg sifferkombinationer, ord och andra fakta.

Fungerar det mindre bra så kommer allt det nya ditt barn ska lära sig på förskolan och i skolan inte kunna hållas i huvudet utan flyga ut genom andra örat så fort det kommit in genom det ena. Silen i hjärnan är för grov, hålen är för stora, det mentala häftmaterialet låter alldeles för mycket viktig information sippra ut igen.

Arbetsminnet är inte emotionellt på samma sätt som när vi minns mormors köttbullar via doftsinnet och smaksinnet eller när vi med känselsinnet vet hur kallt det är att bada i havet i maj när de första varma dagarna lockar ut oss till stranden. Arbetsminnet teleporterar inte ditt barn till en viss situation eller ett minne. Det vet hur någonting fungerar, hur en uppgift ska lösas eller hur någonting utförs.

Lite förenklat kan man säga att arbetsminnet är vårt bibliotek med olika "steg-för-steg-guider" på alltifrån att stava "cirkusdirektör" till att kunna klockan eller beräkna arealen i en triangel. Ju fler gånger man följer den rätta mentala guiden, desto mindre ska man tänka över det nästa gång, och desto mer nytt kan man därför lära sig. I förhållande till ett konkret minne om att vara ute och cykla på mountainbikes med en kompis i skogen så är arbetsminnet annorlunda. Att cykla i skogen är inte något man måste upprepa tusen gånger innan det fastnar. En gång räcker. Men om man ska lära sig själva det att cykla då är det arbetsminnet som ska igång. Vilka muskler ska användas när och i vilken ordning? Hur är det nu med trafiken och var är höger? Upprepningen är då ditt barns bästa vän. Och både skogscykelrundan och att lära sig cykla kräver minne, bara olika sorters minne.

När vi provar på något för första gången eller får en förklaring av något för första gången måste den nya kunskapen lagras i hjärnan som en vägledning. Det gäller både att få kunskapen att fastna och om att få den att fastna på rätt "ställe". Då blir det lätt att hitta den igen när vi känner igen en situation då vi behöver just vägledningen till hur bokstaven "F" skrivs, en rosett knyts, vi ska beställa en jordgubbsglass på franska eller hitta kvadratroten av 25.

Kort och gott om att ha ett försvagat arbetsminne

Ett barn med försvagat arbetsminne:

  • Kan ha svårigheter med att komma ihåg meddelanden
  • Kan ha svårigheter med att upprepa något du precis har visat
  • Har möjligen ett mindre ordförråd än jämnåriga barn
  • Kan lätt bli trött och förvirrad
  • Har kanske inte lust att gå i skolan för att det lätt blir en negativ upplevelse
  • Blir ofta anklagad för att sakna koncentrationsförmåga och skapa oro
  • Överanstränger sig för att försöka komma ihåg allt man ska lära sig i skolan

Ditt barn gör sitt bästa, men arbetsminnet blir belastat när det inte fungerar optimalt. Och när arbetsminnet överbelastas så slås det faktiskt av. 'Tack och hej - nu stänger vi för dagen. Du kan glömma allt om detta, jag kommer inte ihåg fler saker idag!' Det som händer då är förstås rent självförsvar - hjärnan behöver lugn, och belastningen behöver minskas. När det händer är det sedan lönlöst att försöka få barnet att komma ihåg fler saker. Det enda det leder till är ännu mindre motivation för att lära sig något.

Då sitter ditt barn där vid skrivbordet och ska försöka komma ihåg sjuans tabell helt utan att hitta redskapen. Det är jobbigt för ett skolbarns självkänsla att uppleva dag efter dag. Föreställ dig att packa skolväskan och veta att innehållet är rena grekiskan, men att alla andra uppenbart förstår det. Då minskar lusten att gå i skolan.

Skolepige med nedsat arbejdshukommelse, der pakker taskeSkolepige med nedsat arbejdshukommelse, der pakker taske

Vad ska jag göra om mitt barn har ett försvagat arbetsminne?

Om ditt barns förskolelärare eller lärare berättar att ditt barn har svårt för att komma ihåg saker och kanske har nedsatt eller försvagat arbetsminne så ska du veta att det inte är permanent. Det är inte en diagnos. Det är inte ett medicinskt hjärnfel som kan ge ditt barn problem resten av livet. Håll fast i att det finns en massa andra saker ditt barn är superbra på, det här är bara en sak ditt barn inte excellerar i. Ett försvagat arbetsminne är inte ditt barns nya identitet.

Det är snarare ett karaktärsdrag som i dessa moderna tider kan betyda att du ska hjälpa ditt barn lite och öva arbetsminnet. I andra miljöer eller samhällsformer används denna sortens minne inte lika mycket som det gör på ditt barns skola, och i en annan verklighet hade det möjligen inte varit ett problem. Men det råder ingen tvekan om att det sättet som barn förväntas lära sig saker på i dagens skolor ställer höga krav på arbetsminnet.

Det kan leda till nederlag när ditt barn har svårt för att komma ihåg tabeller, sätt att räkna på och att packa ner regnkläder eller badkläder till imorgon. Som tur är växer de flesta barn faktiskt ifrån problemet helt automatiskt, men under åren då det är en utmaning kan ditt barn hinna uppleva så många nederlag att motivationen för att gå i skolan minskar, vilket då blir en utmaning i sig självt.

Så även om du inte ska sätta in alla segel på att hitta en diagnos och utreda ditt barn så bör du ta det på allvar och undersöka hur du kan hjälpa ditt barn med att göra det till en härlig upplevelse att lära sig nya saker och gå i skolan. För det kan du. Arbetsminnet kan nämligen tränas så att ditt barn vänjer sig vid att komma ihåg mer och mer.

Om du vill hjälpa ditt barn med detta så finns det flera saker du kan testa.

Så här tränar du arbetsminnet hos ditt barn

Det finns flera olika sätt att hjälpa ditt barn med försvagat arbetsminne.

Ni kan öva er på att komma ihåg små saker i huvudet. Korta steg-för-steg-guider (sådana som du läste om i avsnittet om hur det känns att försvagat arbetsminne) som ni kan öva er på utanför skol- eller förskolemiljön. Då behöver ditt barn inte vara rädd för att göra fel eller ha problem med att komma ihåg saker framför de andra barnen och kanske även de andra vuxna. Trygghet och motivation är väldigt viktigt om ditt barns arbetsminne ska förbättras.

  • Testa att låta ditt barn komma ihåg 3 saker när ni ska handla. Bara 3 - skriv ner resten på komihåglistan. Eller 2 saker som ska göras när ditt barn kommer hem från skolan. Eller 2 av familjens födelsedagar. Ge ditt barn små komihåg-uppgifter i enkelt format.
  • Ni kan leka en lek om att komma ihåg var saker ligger - det blir ofta en favoritlek för barn så små som från 3 år till 6-7 år. Välj 3 saker tillsammans med ditt barn. Det kan vara allt möjligt som har en storlek som passar i handen. Det får gärna vara saker som ditt barn tycker om, t.ex. en nalle, en hoppboll och en fin kopp med ett motiv ditt barn gillar. Nu gömmer du de 3 sakerna i vardagsrummet medan ditt barn tittar på. Ditt barn ska se var du gömmer sakerna. Sedan ska du snurra runt ditt barn 3 gånger och sedan ska ditt barn försöka hitta de 3 sakerna. Det låter väldigt lätt, men kan vara ett kul sätt att utmana minnet - både om vad de 3 sakerna är och var de blivit placerade.
  • Lär ditt barn strategier för att dela upp uppgifter i mindre, hanterbara delar. Låt delarna som ligger kvar till sist vara dolda tills de första är klara. Det kan t.ex. vara att en hel mattesida full av uppgifter får ditt barn att himla med ögonen, smälta ner längs stolen och successivt glida bort mot teven. De många uträkningarna som ska lösas ser inte hanterbara ut för ditt barn. Hjälp till genom att dela upp uppgiften i mindre delar. Det blir mer motiverande än att försöka greppa hela sidan på en gång. Delar du upp en sida i grupper med 3 uppgifter åt gången, t.ex. uträkningar som ska adderas, så blir det lättare att fokusera på vad nästa sak är. Låt de andra uppgifterna vara dolda tills 3 klarats av. Strategin med att dela upp större uppgifter kommer att hjälpa ditt barn i många andra situationer så öva ditt barn i att identifiera de enskilda stegen i en längre uppgift som t.ex. att göra sig i ordning innan skolan eller stava till ett ord.
  • Sjung, rimma och säg ramsor, testa att komma ihåg sångtexter när ni kör bil eller står vid disken. Öva er på att räkna till 10 på andra språk eller säga "Hej, jag heter Peter" på andra språk. Små saker - inte långa sekvenser. Språk är verkligen ett bra sätt att träna arbetsminnet på, och forskningen har visat att flerspråkiga barn har bättre arbetsminne än barn som enbart talar sitt modersmål.
  • Ha tålamod. Och lite till tålamod. Visa att det är helt okej att behöva göra en sak många gånger och att glömma saker. Berätta öppet om när du under en arbetsdag glömt saker eller gör något fel som du kan bli bättre på. På det sättet gör du det mindre farligt att inte vara världsmästare på allt på nolltid och att vara glömsk. Ditt eget arbetsminne kan säkert också svika ibland så prata om att glömma nycklar, födelsedagar och att råka vara på väg till jobbet med soppåsen istället för väskan av ren och skär morgonförvirring. Eller att gå på jobbet i dina inneskor för att du glömde byta.
  • Upprepa samma handlingar och skapa rutiner under dagen. Då använder ditt barn inte plats i minnet på att lära sig nya saker hela tiden och kan istället använda arbetsminnet på att komma ihåg allt det nya som hänt i skolan. Det lugn som rutiner ger kommer ditt barn ha nytta av.

Vilka redskap och leksaker är bra för barn med försvagat arbetsminne?

Lekakademin har olika sorters redskap och leksaker som hjälper barn med nedsatt arbetsminne.

  1. Det är en stor fördel att automatisera tal så att ditt barn genom upprepning lär sig kunna tal utan att vara tvungen att följa hela den långa, mentala steg-för-steg-guiden varje gång. Öva de små tabellerna. Ni kan öva er genom att använda snörningskort, tabellmattor, faktaplanscher med tabeller eller något av de spel vi har för att öva tabeller. Hitta allt i vårt urval med tabeller.
  2. Lek "Kims lek" med saker ditt barn tycker är roliga. Kims lek går ut på att hitta 10 saker och gömma dem under ett tyg. Sedan lyfter du på tyget och låter ditt barn titta på sakerna i t.ex. 1 minut. Sedan ska ditt barn titta bort och du ska ta bort en av sakerna. Nu får ditt barn titta igen och då gäller det att komma ihåg vilken sak som saknas. Du kan använda alla möjliga småsaker som finns i huset, trädgården eller t.ex. de här dyrgriparna.
  3. Något annat som är bra är att använda kroppen till att komma ihåg saker. Danskoreografier är superbra så gå på upptäckt på nätet och hitta koreografier ni kan lära er utantill. Ni kan även leka en imitationslek varje eftermiddag innan maten och försöka komma ihåg vilka rörelser ni gjorde efteråt.
  4. Sist men inte minst så kan du göra det mycket lättare för ditt barn om ditt barn får lära sig de 100 eller 150 vanligaste orden i det svenska språket. När de vanligaste orden lärts utantill så kommer ditt barn kunna läsa många böcker utan problem. Ca 50 % av alla ord i svenska böcker är bland våra vanligste ord så när de sitter fast i arbetsminnet behöver ditt barn bara använda krafter på att läsa de andra orden. De vanliga orden kommer ditt barn läsa och förstå utan vidare. På det här området har vi för närvarande inte många svenska varor, men det finns hjälp att hämta t.ex. på YouTube. Sök efter de vanligaste svenska orden. Vill ni däremot göra samma sak på engelska, se här.

Det kan även vara en bra idé att hitta inspiration i Gonge Insights artikel om att träna arbetsminnet med deras genialiska Floorsurfer. Där kan du läsa om hur ditt barn kan öva sig på att hålla fast i information medan muskel-ledsinnet och motoriken jobbar.

Du kan läsa artikeln här i vår blogg.

Du kan även söka råd hos ditt barns förskolelärare, lärare eller en annan resurs nära ditt barn med kunskap och förslag om att träna arbetsminnet.

Tack för att du läste detta inlägg!

Källor: Working memory and learning av Susan E. Gathercole och Tracy Packiam Alloway, SAGE Publications Ltd 2008, Wikipedia, Folkeskolen.dk, Språktidningen.se

Related posts