3x4 = Smack
Nu går det undan. Lär ditt barn 10:ans tabell genom att smälla siffer-flugor och därmed få poäng. Med 3x4 Smack utmanas barnen i 10:ans tabell.
- Inlärning
- Koncentrationssvårigheter
- Tal- och mängdförståelse
- 0 mån.
- 3 mån.
- 6 mån.
- 9 mån.
- 1 år
- 18 mån.
- 2 år
- 2,5 år
- 3 år
- 4 år
- 5 år
- 6 år
- 7 år
- 8 år
- 9 år
- 10 år
- 11+ år
- Senior
Lär ditt barn 10:ans tabell genom att smälla siffer-flugor och därmed få poäng.
Med 3x4 Smack utmanas barnen i 10:ans tabell på ett roligt och lärorikt sätt. Man spelar med två tärningar som ska multipliceras med varandra. När en spelare har räknat ut resultatet ska det smällas på rätt sifferfluga. Men det måste gå snabbt för annars får motspelaren poängen.
Spelet hjälper barnet att lära sig siffror, tabeller och att multiplicera, men det handlar även om reaktionsförmåga, helhetssyn och att kunna tänka snabbt.
Från 6 år.
Observera att texten på förpackningen är tysk, varför vi beskriver spelet i detalj nedan.
Speltid 10-20 min.
Innehåll:
6 flugsmällare
42 flugkort
5 blomkort
45 träflugor
2 tiosidiga tärningar
1 spelmanual (engelska & tyska)
Spelidé:
Ni väljer en blomma för att avgöra vilken tabell upp till 10 ni vill multiplicera med. Sedan rullas en tärningen. Nu ska siffran på tärningen gångas med siffran på blomman. Den som är snabbast på att smälla flugan med det rätta resultatet får en träfluga som poäng. Den som först fått 8 träflugor vinner.
Korten: Det finns två sorters kort i spelet: Kort med blommor och kort med flugor. På båda sidor av de 5 korten med blommor finns det en siffra mellan 1 och 10. Det talet visar vilken tabell ni spelar med. På de 42 korten med flugor finns det en siffra i färg på ena sidan. Den siffran är resultatet för möjliga resultat i tabellen som visas på baksidan. Multiplikationernas färg visar vilket blomkort de hör till.
Förberedelse:
Innan ni spelar första rundan så väljer ni ett tal mellan 1 och 10 och lägger ut blomkortet med den siffran på bordet så att alla kan se den. Sedan tar ni de 10 flugorna som har en multiplikationsuppgift i samma färg som blomman på baksidan. Med flugsidan uppåt lägger ni ut flugorna runt blomman. Varje spelare har en flugsmällare. Träflugorna (poängen) och den röda tärningen ska ligga framme. Resten av spelets innehåll kan ni låta ligga i asken.
Själva spelet:
Den spelare som är bäst på att låta som en fluga får börja. Om ni inte kan avgöra vem det är så börjar den yngsta spelaren och rullar tärningen.
Nu spelar ni samtidigt. Multiplicera siffran på tärningen med siffran på blomman och hitta flugan som har rätt resultat. Slå på flugan med flugsmällaren direkt när det inte är någon tvekan om resultatet. OBS: Man får bara använda sin flugsmällare en gång när tärningen har kastats. Om en annan spelare anser att det inte var rätt fluga som smälldes så får spelaren smälla på ett annat resultat. När man har smällt en fluga så ska man låta flugsmällaren ligga på flugan.
Kontrollera resultatet:
Vänd alla flugor som det ligger en flugsmällare på. Titta på de multiplikationsuppgifter som visas på baksidan och hitta den som visar blomsiffran i rätt färg och siffran från tärningen. Det är det rätta resultatet. Den spelare som var snabbast på att smälla den rätta flugan med sin flugsmällare får en träfluga som belöning. Om ingen av spelarna har smällt rätt fluga så är det ingen som får en träfluga.
Alla flugorna vänds igen och alla spelare håller sin flugsmällare igen. Sedan kastas tärningen medsols av nästa spelare i tur och ordning. Spelet är slut när en spelare fått 8 träflugor.
Artikelnummer | 13-H4538 |
---|---|
Ålder | 6 år, 7 år |
Lämplig för | Inlärning, Koncentrationssvårigheter, Tal- och mängdförståelse |
Märke | Haba |
Funktion | Avståndsbedömning, Minne, Inlärning, Koncentration, Självkänsla, Sociala kompetenser, Tal- och mängduppfattning |
Instruktioner/Spelregler | Danska, Engelska, Tyska |
Login and Registration Form